ایمن سازی نما

ایمن سازی نما

ایمن سازی نما یکی از مواردی است که برخی از مجریان غیر حرفه ای به آن توجه نمی کنند و همین امر موجب شل شدگی سنگ ها و ریزش آن ها خواهد شد. ریزش و سقوط سنگ های ساختمانی خطرات جبران ناپذیری دارد که به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد. پیچ کردن  سنگ ها موجب ایمن سازی نما خواهد شد. علاوه  بر خدمات ایمن سازی میتوانید خدمات پیچ و رولپلاک نما از شرکت اوج یاران دریافت کنید.

 

چرا ایمن سازی نما انجام می دهند ؟

ایمن سازی نما باعث جلوگیری از ریزش سنگ ها خواهد شد. در سال های اخیر شاهد وقوع حوادثی در خصوص سقوط سنگ های نما بوده ایم که باعث بروز خسارات جانی و مالی برای ساکنین و رهگذران بوده است. ایمن سازی نما به وسیله ۲ وسیله پیچ و رولپلاک قابل انجام است. این عملیات روی  سنگ ها باعث افزایش استحکام سنگ ها خواهد شد.

 

علت ریزش سنگ های ساختمانی چیست؟

عوامل مهمی در ریزش سنگ های نما موثر است که می توان به عوامل انسانی و عوامل طبیعی اشاره کرد.

عوامل انسانی

عوامل و خطاهای انسانی بیشترین تاثیر را در ریزش و سقوط سنگ های نما دارند. به طور مثال مجریان نما نباید در فصل زمستان اقدام به نما کردن ساختمان کنند. زیرا آب موجود در ملات دچار انجماد می شود و در طول روز دوباره آب می شود. انقباض و انبساط های مدام باعث می شود که ملات استحکام خود را از دست بدهد و باعث شل شدگی سنگ ها شود.

مورد دیگری که نقش بزرگی در کاهش مقاومت سنگ ها ایفا می کند این است که مجریان قبل از ساخت ملات سیمان آن را شستشو نمی دهند. شستن سیمان باعث می شود که مقاومت بالاتری را بدست آورد و ملاتی که با آن ساخته می شود از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.

عوامل طبیعی

در صورتی که ایمن سازی نما به نحو احسن صورت نگرفته باشد عوامل طبیعی مانند زلزله و نشست ساختمان می تواند باعث ریزش سنگ ها شود. به طور مثال عدم گود برداری صحیح باعث می شود تا ساختمان بعد از گذشت مدت زمانی دچار نشست شود. نشست ساختمان آسیب های فراوانی را به دنبال دارد که مهم ترین آن ها تخریب و ریزش سنگ نماست. همچنین در شهرهای بزرگ و صنعتی که آلودگی هوا وجود دارد باران های اسیدی موجب فرسایش و تخریب ملات خواهند شد.

 

ایمن سازی نما

بهترین پیچ برای ایمن سازی نما

بهترین پیچ برای ایمن سازی نما پیچ های گالوانیزه هستند. این پیچ ها بر اثر فرآیندی که بر روی آن ها اعمال می شود در برابر مواردی مانند شکستگی و زنگ زدگی مقاوم هستند.

پیچ های معمولی مقاومتی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ندارند به همین دلیل بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی دچار تخریب و فرسایش می شوند. اگر قصد دارید از سنگ های سنگین مانند گرانیت در نمای ساختمان استفاده کنید باید از این نوع پیچ ها بهره ببرید زیرا تحمل وزن بالا را دارند و دچار خم شدگی نخواهند شد. اندازه و سایز پیچ در تحمل وزن آن موثر است. استانداردهایی برای این موضوع وجود دارد که در مطالب پیشین به آن ها اشاره کردیم .

 

ایمن سازی و زیبا سازی

بسیاری از افراد تصور می کنند که پیچ کردن و رولپلاک کردن سنگ ها موجب می شود تا آن ها در نمای ساختمان دیده شوند. اما با انجام راهکارهایی می توان از دیده شدن آن ها جلوگیری کرد.

بدین منظور می توان بعد از انجام تمام مراحل نصب سنگ ها و ایمن سازی سنگ نما  اقدام به استفاده از بتونه همرنگ با سنگ ها کنیم. استفاده از بتونه همرنگ نه تنها موجب زیباسازی نما می شود بلکه مقاومت پیچ و رولپلاک های بکار رفته در نما را نیز افزایش می دهد.

بهتر است بعد از انجام مراحل اقدام به نماشویی ساختمان کنیم زیرا در حین پیچ کردن و رولپلاک کردن سنگ ها خاک حاصل شده باعث نازیبا کردن نما می شود. با روش های مختلفی مانند واتر جت و سندبلاتر می توانید نما را به خوبی تمیز و پاکسازی کنید.

 

نصب سنگ های ریخته شده نما

در برخی از مواقع نمای ساختمان نیاز به بازسازی و ترمیم دارد .اگر مشاهده کردید که بخشی از سنگ های ساختمان ریخته می توانید با استفاده از مجری حرفه ای اقدام به ایمن سازی نما و بازسازی ان کنید. زیرا ریزش سنگ نما نشانه خوبی نیست و بیانگر شل شدگی سنگ هاست.

در نماهایی غیر از نمای رومی می توان سنگ مورد نظر را بر اساس ابعاد و رنگ نما برش داد و به راحتی در سر جای خود نصب کرد. اما در مورد نماهای رومی وضعیت فرق می کند. اگر توجه کرده باشید نماهای رومی از ظرافت بیشتری برخوردار هستند و در هنگام نصب سنگ ها نباید فشار زیادی به آن ها وارد شود. زیرا با سنگ تراورتن ساخته می شوند و تا حدودی آسیب پذیر هستند.

 

ایمن سازی نما

بهترین زمان برای ایمن سازی سنگ نما چه زمانی است؟

همان طور که در بالا اشاره مختصری کردیم بهتر است که عملیات ایمن سازی و سنگ ها در فصول گرم سال اتفاق بیفتد. زیرا در فصول گرم سال آب موجود در ملات سیمان دچار یخ زدگی نمی شود.  در فصل زمستان با یخ زدن آب در ملات و سپس آب شدن آن در طول روز باعث می شود که به مرور زمان ملات دچار کاهش مقاومت شود که نتیجه آن ریزش سنگ هاست.

 

نشانه ریزش سنگ نما

اگر قصد دارید نمای ساختمان را بررسی کنید و میزان ایمن بودن آن را متوجه شوید می توانید چکشی را به آرامی بر روی سنگ ها بزنید. به صدای تولید شده از آن توجه کنید. هر کدام از سنگ ها که صدای متفاوتی با بقیه سنگ ها داشت نشان دهنده شل شدن آن است و باید سریعا از یک مجری ماهر بخواهید تا عملیات ایمن سازی نما را شروع کند.

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *