دریل کاری سنگ نما ساختمان

 در این مقاله قصد داریم به نکات مهم دریل کاری سنگ نما بپردازیم. دریل کاری یکی از مراحل مهم در پیچ و رولپلاک نما محسوب میشود.


در هنگام دریل کاری سنگ نما باید نکات زیر را رعایت کنید

در این مقاله قصد داریم به نکات مهم دریل کاری سنگ نما ساختمان بپردازیم. دریل کاری یکی از مراحل مهم در پیچ و رولپلاک نما محسوب میشود. دریل کاری سنگ نما بر اساس نوع، میزان ضخامت و جنس سنگ تعیین میشود و نمیتوان تمام سنگ ها به یک میزان دریل کاری کرد. تا پایان با ما همراه باشید تا با نکات مهم دریل کاری سنگ نما آشنا شوید.

دریل کاری سنگ نما یکی از مراحل مهم در انجام پیچ و رولپلاک است. در مقاله های قبل به تفصیل به اهمیت پیچ و رولپلاک نما و دلایل آن پرداختیم. در این بخش میخواهیم به نکات مهمی در انجام دریل کاری بپردازیم.

سنگ ها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از آن ها از نظر ضخامت , جنس و ساختار با یکدیگر متفاوت اند به همین دلیل نمیتوان تمام آن ها را به یک روش دریل کاری کرد.

زیرا برخی از آن ها به دلیل آسیب پذیر بودن موجب شکسته شدن و ایجاد ترک بر روی آن ها خواهد شد. از طرفی سنگ هایی مانند گرانیت که بسیار سنگین هستند را باید با دریل و مته مناسب آن سوراخ کرد.

دریل کاری سنگ نما ساختمان

دریل چکشی 

دریلی که در هنگام سوراخ کردن سنگ استفاده میشود دارای ویژگی های مهمی است. دریل چکشی باید استاندارد باشد. دریل کالیبره بهترین نوع دریل محسوب میشود که باید از مته 4 شیار در آن استفاده کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

دیمر

برای سوراخ کردن اصولی سنگ باید دریل دارای دیمر باشد. دیمر میتواند سرعت دریل را در سوراخ کاری سنگ تنظیم کند. زیرا هر نوع سنگ نما دارای ساختار و بافتی است که نمیتوان از یک سرعت ثابت در سوراخ کاری آن ها استفاده کرد.

اندازه استاندارد در سوراخ کردن سنگ 

بهترین اندازه برای سوراخ کاری سنگ نما بین 6 تا 7 میلیمتر است. کمتر و یا بیشتر از این اندازه موجب بروز مشکلاتی در پیچ کردن آن ها و در نهایت کیفیت کار می شود.

پیچ استاندارد

همانطور که در مقاله ای تحت عنوان ” پیچ و رولپلاک ساختمان ” اشاره کردیم بهترین نوع پیچ برای سنگ نما پیچ گالوانیزه است. پیچ های گالوانیزه به دلیل روکشی که از جنس روی بر آن ها قرار داده میشود دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسودگی , زنگ زدگی , رطوبت و گرما هستند و استفاده از پیچ های غیر گالوانیزه میتواند به مرور زمان موجب آسیب رساندن به سنگ ها و نمای ساختمان شود.

برش سنگ ها در ابعاد مورد نظر

در این مرحله باید سنگ نما را در ابعاد دلخواه به وسیله دستگاه برش دهید. در هنگام برش دستگاه باید به ترک های احتمالی بر روی سنگ توجه کنید.

سوراخ کردن سنگ نما 

بعد از اینکه دریل مناسب و دیمر دار را تهیه کردید باید اقدام به سوراخ کاری سنگ به وسیله دریل کنید. دریل کاری سنگ نما امری بسیار حساس است. اولین موردی که باید قبل از دریل کاری به آن توجه کنید جنس و نوع سنگ است.

به طور مثال سنگی مانند مرمر بافت و ساختاری نرم تر نسبت به سنگی مانند گرانیت دارد. به همین دلیل سرعت دریل کاری در این سنگ باید آرام تر از سنگ گرانیت باشد. زیرا سرعت بالا میتواند باعث بروز شکستگی و ترک در سطح آن بشود.

رعایت فاصله استاندارد در سوراخ کاری

بین سوراخ ها باید فاصله ای استاندارد وجود داشته باشد زیرا فاصله زیاد بین سنگ ها استحکام آن ها را پایین آورده و اگر فاصله سنگ ها نیز خیلی کم باشد میتواند موجب شکستگی آن ها شود. استانداردترین فاصله برای دریل کاری سنگ نما هر 50 سانت یک سوراخ است.

اما نوع و جنس سنگ میتواند این فاصله را تغییر دهد. سنگ ها سنگین و همچنین سنگ هایی که چسبندگی پایینی به ملات دارند باید فاصله بین سوراخ ها کاهش پیدا کند. از طرفی اگر جنس سنگ بسیار نرم و سنگ سبک باشد این فاصله میتواند تا 70 سانتی متر نیز افزایش پیدا کند.

دریل کاری سنگ نما ساختمان

استفاده از بتونه

بعد از دریل کاری و پیچ و رولپلاک سنگ نما باید به وسیله بتونه همرنگ سوراخ ها را بپوشانید. در بتونه کاری باید دو مورد را در نظر بگیرید. اولین نکته این است که از بتونه همرنگ سنگ نما استفاده کنید تا ظاهری مناسب و زیبا داشته باشد . دومین نکته استفاده از بتونه ضد آب است. تا به مرور زمان آب و رطوبت به درون سنگ ها نفوذ نکند.

استفاده از انکرها در صورت عدم پیچ و رولپلاک

اگر به هر دلیلی نتوانستید از پیچ و رولپلاک استفاده کنید میتوانید از انکرهای پلاستیکی در محکم کردن سنگ ها بهره بگیرید. انکرها میتوانند کار پیچ و رولپلاک را انجام دهند.

 

دریل کاری سنگ نما ساختمان

نکات مهم  

دریل کاری سنگ نماهایی با عرض کم 

سنگ هایی که عرض کمی دارند را نمیتوان دریل کاری کرد. دریل کاری سنگ نما ساختمان در عرض های کم امکان پذیر نیست. برخی از افراد در این مواقع از پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما منصرف میشوند و آن را با ملات بر روی سطح می چسبانند. در صورتی که باید از چسب های ضد زلزله در این کار استفاده کرد زیرا ملات به تنهایی نمیتواند ایمنی نمای ساختمان را تامین کند.

دریل کاری در بازسازی نما 

اگر قصد دارید نمای ساختمان را بازسازی کنید و با سنگ هایی شکسته روبرو شدید نباید این سنگ ها را دریل کاری کنید زیرا موجب تخریب آن میشود. در این مواقع دو راه پیش روی شماست : اولین راه این است که سنگ های شکسته را جدا کنید و سنگ های جدید جایگزین کنید. دومین راه نیز استفاده از چشب های مخصوص به جای دریل کاری سنگ نما کنید و سنگ ها را محکم کنید.

6 نظرات

    • دریل مناسب از شکسته شدن و اسیب به سنگ نما جلو گیری می کند کارشناسان ما در پیچ و رولپلاک نما با استفاده از دریل مناسب تخصصی ترین خدمات را در این زمینه ارائه می دهد

      • دریل مناسبی که باعث شکسته شدن سنگ نما نشود چه تفاوتی با سایر دریل ها دارد؟

        • سلام وقتتون به خیر در این دریل ها از مته های مخصوص استفاده می شود و دارای ضربه چکش ریزی و دیمردار است. اما استفاده از دریل باید توسط فرد ماهر و مخصص باشد تا به نمای ساختمان اسیبی نرسد.می توانید با کارشناسان پیچ و رولپلاک نما در تماس باشید تا بتوانید تعمیر نمای ساختمان را به بهترین شکل انجام دهید.

    • سلام وقتتون به خیر بله در استفاده از دریل باید به نوع سنگ نیز توجه شود زیرا هر سنگ ویژگی های مخصوص به خود را دارد.شما می توانید جهت دریافت مشاوره در این خصوص با پبچ و رولپلاک نما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *