رنگ آمیزی نمای ساختمان

در این بخش شما را با رنگ آمیزی نمای ساختمان بدون داربست آشنا خواهیم کرد. نمای ساختمان بعد از گذشت مدتی زیبایی خود را به دلایل مختلف از دست می دهد. عواملی مانند باران و گرد و خاک در پوسته پوسته شدن و کاهش کیفیت آن موثر هستند. رنگ آمیزی نمای ساختمان موجب می شود تا دوباره زیبایی و جذابیت آن برگردد. 

 

دلایل تخریب نمای ساختمان

چه عواملی موجب از بین رفتن رنگ آمیزی نمای ساختمان می شوند؟ امروزه آب و هوا و شرایط اقلیمی از عمده ترین دلایل در خرابی نمای ساختمان محسوب می شوند. گرما , تابش مستقیم نور خورشید , استفاده از متریال نامرغوب و بسیاری عوامل دیگر موجب می شوند تا بعد از مدت کوتاهی شاهد پوسته پوسته شدن و از بین رفتن رنگ نما باشیم. همچنین آلودگی ها و باران های اسیدی نیز فاکتورهای تاثیر گذار دیگری در این مساله محسوب می شوند. به همین دلیل با رنگ آمیزی مجدد نما اقدام به ترمیم آن خواهیم کرد.

 

مزیت رنگ آمیزی نمای ساختمان

رنگ آمیزی نمای ساختمان نه تنها به زیبایی آن کمک می کند بلکه می توان با ترکیب متریالی مانند مواد آب گریز , غبار گریز  , ضد حرارت و … در رنگ های ساختمانی موجب افزایش کارآیی آن نیز شد. رنگ نمای ساختمان باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

 

ویژگی های رنگ آمیزی ساختمان بدون داربست

 

مقاوم در برابر باران و رطوبت

برخی از مناطق کشور دارای آب و هوایی مرطوب هستند. مناطقی مانند شمال و جنوب کشور در اغلب فصول سال رطوبت بالایی را تجربه می کنند. اغلب رنگ های ساختمانی در برابر رطوبت مقاوم نیستند و به محض بارش باران های شدید و هوای شرجی دچار پوسته پوسته شدن و ریزش می شوند. اما با استفاده از رنگ های آب گریز می توان به راحتی مشکل را حل کرد. زیرا این گونه از رنگ ها به هیچ عنوان آب را به خود جذب نمی کنند و نمای ساختمان سال های بیشتری سالم باقی خواهد ماند.

 

مقاوم در برابر دمای بالا و پایین

امروزه رنگ هایی در بازار وجود دارند که دارای خاصیت ضد دمایی هستند. این رنگ ها در هنگام قرار گرفتن در محیط های بسیار سرد و بسیار گرم دچار تغییر نمی شوند و در فصول مختلف کیفیت خود را حفظ می کنند. این رنگ ها دارای قیمت بالاتری نسبت به رنگ های معمولی هستند اما در طول زمان ارزش خود را نشان می دهد و بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

قابل شستشو

آلودگی های زیادی در سطح شهر وجود دارد که موجب می شود نمای ساختمان به سرعت کثیف شود. یکی از ویژگی های مهمی که رنگ نما دارد قابل شستشو بودن آن است. زیرا می توان به راحتی اقدام به شستشوی آن کرد. راپل کاران گزینه مناسبی برای این کار هستند زیرا به وسیله واتر جت و مواد نانو می توانند نمای ساختمان را مانند روز اول تمیز و براق کنند. برای اطلاعات بیشتر از شست و شوی نما بدون داربست کلیک کنید.

 

رنگ آمیزی نمای ساختمان

بر پایه آب

رنگ هایی که بر پایه آب هستند از آب به عنوان حلال استفاده می کنند و این مساله موجب می شود که رنگ غیر قابل اشتعال شود. اما رنگ هایی که از تینر و نفت به عنوان حلال استفاده می کنند رنگ هایی قابل اشتعال شناخته می شوند. به همین دلیل در اغلب ساختمان ها و مجتمع ها از رنگ های بر پایه آب استفاده می شود تا امنیت ساختمان افزایش پیدا کند.

 

کیفیت و مرغوبیت

برخی از رنگ ها دارای مولکول های از هم گسسته هستند که موجب می شود بعد از مدتی از هم پاشیده شوند و موجب پوسته پوسته شدن رنگ شوند. کیفیت رنگ بسیار مهم است و باید رنگی را انتخاب کرد تا بعد از گذشت مدتی طولانی نیز ظاهر خود را حفظ کند.

 

براق و جذاب

رنگ های مات و کدر هیچ جذابیتی ندارند. اغلب افراد برای افزایش زیبایی و جذابیت ساختمان اقدام به رنگ آمیزی آن می کنند و یکی از مهم ترین ویژگی رنگ ها بالا بودن براقیت آن است.

مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان

 

تمیز کردن سطوح

برای آماده سازی سطوح قبل از رنگ آمیزی باید ابتدا به تمیز کردن آن بپردازید. با استفاده از مواد شیمیایی بر پایه آب اقدام به تمیز کردن آلودگی ها کنید. پاکسازی سطح از لکه ها , رنگ قبلی , دیوار نوشت ها و …. ضروری است. اگر نمای ساختمان از آجر بدون لعاب , سنگ های قالب و گرانیت است به هیچ عنوان نباید از پاک کننده های شیمایی استفاده کنید زیرا موجب آسیب رساندن به آن خواهد شد.

 

برطرف کردن ترک ها

اگر بعد از پاکسازی سطوح شاهد ترک هایی در سطح نما بودید باید قبل از رنگ آمیزی اقدام به برطرف کردن آن ها کنید. زیرا وجود ترک بر روی نما به شدت بر کیفیت نهایی کار تاثیر منفی می گذارد.

 

برطرف کردن رطوبت

عوامل مختلفی موجب نفوذ رطوبت به نما می شوند. اگر لوله های داخل ساختمان دارای شکستگی و ترک باشند می توانند رطوبت را به نما منتقل کنند. دلیل دیگر آن نیز می تواند انتقال رطوبت از زمین به نما باشد. حتما قبل از رنگ آمیزی نمای ساختمان اقدام به برطرف کردن و از بین بردن رطوبت کنید. زیرا رنگ های ساختمانی بر روی سطوحی که نمناک هستند به خوبی نمی نشیند و موجب می شود تا در مدت کوتاهی شاهد ترک ترک شدن رنگ باشید.

استفاده از سمباده

بعد از اینکه تمام مراحل بالا را انجام دادید باید به وسیله یک سمباده سطح نما را به خوبی تمیز کنید و آن را صیقلی کنید تا رنگ ساختمانی به خوبی بر روی کار قرار بگیرد.

 

رنگ آمیزی نمای ساختمان 

نکات مهم در رنگ آمیزی نمای ساختمان بودن داربست

نکته اول

حداقل یک هفته قبل از شروع رنگ آمیزی شرایط جوی را در نظر بگیرید. اگر در منطقه ای هستید که رطوبت هوا به شدت زیاد است و آب و هوای شرجی دارد باید منتظر بمانید تا شرجی هوا به طور کامل از بین برود و سه روز به ساختمان فرصت دهید تا رطوبتی را که جذب کرده از دست بدهد. زیرا رنگ آمیزی بر روی سطوح نمناک فقط باعث هدر شدن زحمات شما می شود. همچنین رنگ آمیزی در هوای بسیار گرم و بسیار سرد نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

نکته دوم

به سطح نما توجه کنید. اگر سطح نما از نوع آجر , سیمان و .. است باید ابتدا از بتونه مخصوص بر روی سطح استفاده کنید و بعد از خشک شدن اقدام به رنگ آمیزی کنید. اما اگر سطح نما از متریال آهن ساخته شده باید حتما از ضد رنگ بر روی آن استفاده کنید و بعد از اینکه کاملا خشک شد رنگ آمیزی نما را شروع کنید.

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *