سقوط سنگ نما

علت ریزش سنگ نما چیست؟ دلایل سقوط سنگ نما را بشناسید

یکی از رایج ترین مشکلات ساختمان ها، ریزش سنگ نما یا همان سقوط سنگ نما است. قطعا شما به عنوان فرد هوشیار باید علت ریزش سنگ نما را بدانید چرا که سقوط و ریزش سنگ نما موجب ایجاد خسارات مالی و جانی خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله به عوامل مهم در ریزش سنگ ها اشاره می کنیم. موارد مختلفی مانند استفاده از مجری غیر حرفه ای , هوازدگی سنگ ها , اختلاط غیر اصولی ملات و … جزو عوامل سقوط سنگ نما هستند.

یکی از اقداما لازم بعد از ریزش سنگ نما پیچ و رولپلاک نما ساختمان  است. شما بعد از خواندن این محتوا که به طور کامل در مورد علت ریزش سنگ نما گفته شده،  می توانید با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

اکنون در ادامه همراه ما باشید تا با عوامل ریزش سنگ نما، روش های جلوگیری از افتادن سنگ نما، علت ترک خوردن و شل شدن سنگ نما به طور کامل بدانید. اگر شما مدیر ساختمان هستید، صاحب خانه اید، پروژه ساختمان سازی انجام میدهید، در خرید و  فروش ملک فعالیت دارید فطعا باید توجه ویژه ای به نما ساختمان داشته باشید. در ادامه با دلایل ریزش سنگ نما ساختمان آشنا بشوید و در صورت نیاز به تعمیرات و بازسازی با ما تماس بگیرید.

 

 چه عواملی باعث ریزش نمای ساختمان میشود؟

ریزش سنگ نما ممکن است در نتیجه استقرار نامناسب سنگ نما، کیفیت پایین سنگ‌های استفاده شده و یا عدم رعایت استانداردهای ساختمانی و پایداری سازه اتفاق بیافتد. همچنین، اجزای سازه مانند قطعات حمل بار، نقاط اتصال و تثبیت، استفاده از مواد شیمیایی شیارکننده، نقاط دیواره برشی برای پنجره‌ها و درها، عدم تعمیرات منظم و نگهداری، اهمیت توجه به جزئیات استقرار سنگ نما و عدم رفع مشکلات سرمايشي و پوسته‌بندي، همگی می‌توانند به ریزش سنگ نما منجر شوند.

سقوط و ریزش سنگ نما معمولا در ساختمان‌های کهنه و ساختمان‌هایی که گذر زمان آن‌ها باعث تغییر شرایط اطراف شده است رخ می‌دهد. منظور از تغییر شرایط به افتراقات دما، رطوبت و باد با توجه به طراحی ساختمان و نوع سنگ نما مورد استفاده در فضای بیرون ساختمان است.

از طرفی، مصرف سنگ‌های با کیفیت پایین و استفاده از مواد قابل شیارشدن برای نصب سنگ نما نیز ممکن است سبب ریزش آجر نما شود. با توجه به این موارد، برای پیشگیری از ریزش سنگ نما، استفاده از سنگ‌های با کیفیت مطلوب، رعایت استانداردهای ساختمانی، تعمیرات و نگهداری دوره‌ای و دقیق، و استفاده از تجهیزات و لوازم مناسب برای استقرار سنگ نما به مشام می آید.

علت ریزش سنگ نما

عوامل سقوط سنگ نما چیست ؟

عوامل سقوط سنگ نما چیست؟ سنگ هایی که بر روی سطح نما نصب می شوند بنابر دلایل مختلفی بعد از گذشت مدت زمانی دچار شل شدگی و ریزش می شوند. این مساله موجب نا امنی و ایجاد خسارات زیادی خواهد شد. بازسازی و ترمیم نما می تواند مشکل را حل کند. در ادامه به بررسی عوامل سقوط سنگ نما می پردازیم.

 

عدم مقاومت کششی ملات

یکی از اصلی ترین دلایل ریزش سنگ نما این است که ملات سیمان دارای هیچ گونه مقاومت کششی نیست. به همین دلیل نمی تواند نیروی حاصل از آن را جذب کند و بعد از گذشت مدتی سنگ های نما دچار ترک و ریزش می شود.

نیروهای کششی از طریق عواملی مانند وزش باد بر سنگ ها تحمیل می شود به همین خاطر افتادن و ریزش سنگ ها در هنگام وقوع طوفان و تندباد بیشتر از سایر مواقع است. نکته مهمی در این مساله وجود دارد این است که معمولا سنگ هایی که در ارتفاع بیشتری قرار دارند سریع تر از سایر طبقات دچار سقوط می شوند.

 

عدم پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها از رایج ترین دلایل ریزش سنگ نما ساختمان

تمام سنگ های نما بدون استثناء باید در هنگام نصب بر روی نمای ساختمان پیچ و رولپلاک شوند. پیچ و رولپلاک کردن آن ها موجب افزایش ایمنی و مستحکم شدن آن ها خواهد شد. بهترین فاصله بین پیچ ها هر 40 سانتی متر یکبار است. این فاصله با توجه به نوع سنگ و وزن آن متغیر می باشد.

به طور مثال سنگ هایی مانند مرمرمیت چینی که دارای بلورهای زیادی در خود است باید فاصله بین پیچ ها را افزایش داد چون احتمال شکستگی و ترک در آن ها بیشتر است. اما سنگ هایی که وزن زیادی دارند و به دلایل مختلفی فاقد قدرت چسبندگی بر روی ملات هستند باید فاصله بین پیچ و رولپلاک را کمتر کرد تا در هنگام وقوع عوامل طبیعی شاهد سقوط سنگ نما نباشیم.

 

نفوذ آب به پشت سنگ نما

یکی از عواملی که اغلب مجریان حرفه ای توصیه می کنند این است که در فصل زمستان اقدام به نماکاری ساختمان نکنید. زیرا به دلیل برودت هوا آب موجود در ملات سیمان دچار یخ زدگی می شود و بعد از اینکه ملات را در پشت سنگ نما قرار دادید در طول روز و با بالا رفتن دمای هوا یخ آن آب خواهد شد.

این انبساط و انقباض های مکرر موجب می شود تا سنگ به مرور زمان دچار شل شدگی شود. آبی که در پشت سنگ به تله می افتد یکی از مهم ترین عوامل در سقوط سنگ نما محسوب می شود و عمر نما را کم می کند. برای درخواست خدمات آب بندی نما ساختمان میتوانید همین حالا با ما به شماره   09196155764   تماس بگیرید.

 

مطلب مرتبط:

علت نفوذ آب پشت سنگ ساختمان ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

 

  1. عدم استفاده از مصالح مناسب در ساختمان: در برخی موارد، استفاده از مصالح نامناسب و ضعیف در ساختمان، باعث نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود.
  2. خرابی و یا نقص در سیستم رطوبت‌گیری: در برخی ساختمان‌ها، سیستم رطوبت‌گیری به درستی عمل نکرده و چسبندگی صحیح با سطح دیوار تضمین نشده است که باعث نفوذ آب به داخل ساختمان شده و باعث خسارات جدید شده است.
  3. عدم تعويض يا تعمير لوله های آبرساني: لوله های آبرساني که برای تامین آب به منزل استفاده مي شود، پس از گذشت يک دوره زماني خراب شده و يا پاره شده و باعث نشستن کف منزل و نفوذ آب به داخل ساختمان مي شود.
  4. عدم تعمير يا تعويض سقف: در برخی موارد، سقف ساختمان به دلیل خرابی و یا نقص در سیستم رطوبت‌گیری، باعث نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود.
  5. عدم انجام تعمیرات و نگهداری منظم: عدم انجام تعمیرات و نگهداری منظم در ساختمان، باعث افزایش خطر نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود.

 

سقوط سنگ نما

هوا زدگی از دیگر دلایل ریزش سنگ نما ساختمان

هوازدگی و آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای صنعتی و بزرگ است. وجود آلاینده هایی مانند دی اکسید سولفور و اکسیدهای نیتروژن موجب می شود تا سنگ ها به خوبی به ملات نچسبند و کیفیت آن ها کاهش پیدا کند.

باران های اسیدی را نیز می توان در دسته اصلی ترین عوامل سقوط سنگ نما قرار داد. زیرا این گونه از باران ها تمام آلاینده های موجود در هوا را به سمت سمت پایین می کشانند که باعث می شود در طول سال های متمادی سنگ های نما دچار آسیب های فراوانی شوند. رنگ پریدگی و فرسایش سنگ ها نیز به همین دلیل اتفاق می افتد.

 

خطاهای انسانی از رایج ترین علت های ریزش سنگ نما 

اغلب عواملی که باعث ریزش و سقوط سنگ نما می شود در دسته خطاهای انسانی قرار دارند. به طور مثال برخی از مجریان غیر حرفه ای برای درست کردن ملات اقدام به ترکیب نخاله و یا خاک سنگ در ملات می کنند.

این روش به شدت کیفیت کار را تحت الشعاع قرار می دهد. یکی دیگر از خطاهای انسانی که باعث بروز این مشکل می شود عدم نگهداری صحیح از ملات است. در طی خشک شدن ملات باید مرتب آن را آب باشی کرد تا ملات به صورت لایه ای خشک نشود. همچنین خشک کردن سریع ملات سیمان نیز جزو این خطاها محسوب می شود.

مطلب مرتبط:

عدم مسطح کردن سطح نما از دیگر دلایل ریزش سنگ نما

از دیگر دلایل ریزش سنگ نما عدم مسطح نبودن سطح نما است. که این به دلیل عدم حرفه ای بودن نیروها و راپل کاران است. هنگامی که قصد دارید سنگ نما را بر روی سطح نصب کنید ابتدا باید سطح نما را به خوبی یکدست و مسطح کنید.

زیرا نصب سنگ های نما بر روی سطحی ناهموار بسیار خطرناک است. میزان چسندگی سنگ به سطح کاهش پیدا می کند. از طرفی دیگر هنگامی که ملات را بر روی سطح می زنید باید ملات یکدست باشد تا به خوبی سنگ را در محل مستحکم کند.

 

سقوط سنگ نما

 

استفاده از نخاله از دیگر دلایل ریزش سنگ نما ساختمان

برخی از افراد غیر ماهر که متاسفانه خود را متخصص در امر نماکاری ساختمان معرفی می کنند نمی توانند از ملات کافی در پشت سنگ استفاده کنند. زیرا درست کردن ملات کاری تخصصی و پر زحمت است. این افراد برای کم کردن زحمت خود اقدام به استفاده از نخاله ها در پشت سنگ می کنند. این مساله می تواند به وضوح موجب افت کیفیت کار و ایجاد اختلال در آن کند.

 

ریزش نما ساختمان می‌تواند به طور خلاصه به دلایل مختلفی از جمله زیر باشد:

 

  1. عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز: در بسیاری از موارد، رعایت نکردن استانداردهای ساخت و ساز، به خصوص در زمینه‌های مربوط به پایه‌ها، دیوارهای برشی، نقشه‌کشی و… می‌تواند باعث ریزش نما شود.
  2. کند شدن فرآیند ساخت: در بسیاری از موارد، کند شدن فرآیند ساخت به دلیل عوامل مختلف از جمله کمبود منابع، تأخیر در تحویل مصالح و… باعث ریزش نما ساختمان می‌شود.
  3. ضعف در پایه‌های ساختمان: پایه‌های ضعیف چنانچه قادر به تحمل وزن ساختمان نباشند، باعث رسیدن به حالات خطرناک و رسیدن به رویداد های نامطلوب مانند ریزش نما می‌شوند.
  4. عدم تعمیر و نگهداری مناسب: عدم تعمیر و نگهداری مناسب ساختمان، باعث ضعف در ساختار آن شده و در نتیجه به ریزش نما ساختمان منجر می‌شود.
  5. عوامل طبیعی: برخورد با عوامل طبیعی مانند زلزله، سیلاب، باد شدید و… می‌تواند باعث ریزش نما ساختمان شود.

 

 

ترمیم سنگ نما چگونه است؟

بعد از اینکه به عوامل مختلف در سقوط سنگ نما اشاره کردیم باید به سراغ روش های بازسازی و ترمیم آن برویم. در این بخش به روش های ترمیم نماهای مختلف اشاره می کنیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله ترمیم سنگ نما بدون داربست مراجعه کنید.

برای ترمیم سنگ نما ابتدا لازم است تا سنگ های شکسته و ریخته را از سطح نما جدا کنید. سطح زیرش آن ها را به وسیله دستگاه های مخصوص صاف کنید. در ین روش بخش های ناهموار سطح برش داده می شوند و آماده نصب مجدد سنگ ها خواهد شد.

برای نصب مجدد سنگ ها باید آن ها را پیچ و رولپلاک کرد. به فاصله 40 سانتی متر از پیچ گالوانیزه و رولپلاک مخصوص استفاده کنید. سپس با قرار دادن ملات سیمان بر روی سطح سنگ ها را در محل مناسب قرر دهید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سنگ کاری نمای ساختمان را بخوانید.

با انجام روش هایی مانند نانو نمای ساختمان می توانید مقاومت آن را به میزان چشم گیری افزایش دهید.

 

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *