عایق کاری نما

عایق کاری نما

عایق کاری نما مهم ترین نقش را تثبیت حرارت ساختمان دارد. تثبیت حرارتی به این معنی است که ساختمان در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم می ماند. عدم اتلاف انرژی از بارزترین ویژگی های عایق کاری نما محسوب می شود. در این مقاله به اهمیت این موضوع اشاره خواهیم کرد. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نما با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

 

عایق کاری نما چیست؟

نمای عایق می تواند در عدم اتلاف انرژی به شما کمک کند. این مساله علاوه بر تثبیت دما در فصول مختلف سال به کاهش مصرف انرژی نیز کمک می کند. بهترین دما در زمستان 5 درجه گرم تر از هوای بیرون و در تابستان 10 درجه خنک تر از آن حساب می شود که عایق کاری نما می تواند در تامین این دما کمک زیدی کند.

 

انواع عایق کاری نما کدامند؟

در دسته بندی انواع عایق ها به دو دسته مهم برخورد می کنیم که اغلب نماهای ساختمان را با این دو مورد عایق بندی می کنند. انواع عایق نما شامل موارد زیر است که هر کدام مزیت های خود را داراست.

  • اولین نمونه از عایق ها را می توان نوعی از آن ها دانست که ساختار آن ها بر پایه حباب تشکیل شده است. حباب هایی هوا موجب می شوند تا جریان هدایت حرارت کاهش پیدا کند. کاهش هدایت حرارت در تابستان موجب می شود تا هوای گرم به ساختمان جذب نشود و هوای درون منزل را بیشتر از دمای مجاز نبرد. و در فصول سرد سال نیز موجب می شود تا هوای سرد در ساختمان نفوذ نکند. وجود این مزیت می تواند مصرف انرژی را به میزان قابل ملاحظه ای کم کند .
  • در نوع دوم از عایق های نما به عایق هایی اشاره می کنیم که بجای کاهش هدایت جریان حرارت اقدام به بازتابش آن می کنند. بازتابش یا انعکاس حرارت موجب می شود تا دمای استاندارد درون منزل حفظ شود. نکته مهمی که در این نوع عایق کاری وجود دارد این است که باید حدودا 2 سانتی متر در پشت آن ها فضای خالی باشد تا شاهد بیشترین کارآیی باشیم.

 

فاکتور مهم در انتخاب عایق

میزان مقاومت حرارتی عایق ها در عایق کاری نما از اولین پارامترها در انتخاب آن ها به شمار می رود. طبیعی است که هر چه میزان مقاومت عایق ها بالاتر باشد حرارت کم تری را از خود عبور می دهند و در نهایت کیفیت کار افزایش پیدا می کند.

برخی از افراد تصور می کنند که هر چه عایق ضخیم تر باشد به معنی مقاوم بودن آن است در صورتی که این تصور واقعیت ندارد و به جای توجه به ضخامت عایق باید به میزان مقاومت آن توجه کرد. عایق ها با میزان مقاومت های مختلفی در بازار وجود دارند که باید آن ها را بر اساس نیاز , نوع ساختمان , قیمت و …. انتخاب کرد.

 

عایق کاری نما

علاوه بر نما چه مکان هایی را می توان عایق کرد؟

عایق کاری نما فقط مخصوص به بیرون ساختمان نیست بلکه شما می توانید برای صرفه جویی در انرژی درون ساختمان را نیز عایق کنید. اما چه مکان هایی برای عایق کردن مناسب اند؟

سقف ها

سقف ها از مهم ترین مناطق خانه هستند که عایق کاری آن ها می تواند به میزان قابل ملاحظه ای موجب کاهش مصرف انرژی شود. سهم سقف در این صرفه جویی 45 % درصد می باشد. زیرا اغلب حرارت از سقف وارد خانه شده و دمای درون خانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیوارهای خارجی

دیوارهای خارجی بعد از سقف خانه نقش بعدی را در کاهش مصرف انرژی دارند که باید توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. سهم دیوارهای خارجی 15 % درصد می باشد.

کف

در فصول سرد سال سرما از طریق کف در خانه منتشر می شود. اگر اقدام به عایق کاری کف خانه کنید می توانید به میزان 5 % به گرم نگه داشتن منزل کمک کنید.

عایق کاری سقف و کف خانه را می توان از ضروری ترین کارها دانست و بسیار راحت نیز می باشد. پس توصیه اغلب کارشناسان را جدی بگیرید و اگر خانه تان قدیمی است اقدام به عایق کاری آن کنید. ساختمان هایی که به تازگی ساخته می شوند ملزم به عایق کاری نما هستند.

 

عایق کاری نما

نکات مهم در عایق کاری

در عایق کاری باید نکات و اصول مهم رعایت شود تا بهترین نتیجه از آن حاصل آید. اگر به این اصول آشنایی ندارید ادامه مطلب می تواند به شما کمک کند.

  • فشرده کردن عایق ها در هنگام نصب به میزان زیدی از کیفیت و مقاومت آن ها می کاهد. بهتر است برای نصب عایق از افراد ماهر و استادکاران استفاده کنید. این افراد می دانند که عایق پس از نصب باید همان ضخامت اولیه را داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند انتظار کارآیی زیادی را از او داشت.
  • عایق را به طور یکدست و یکنواخت بر کل سطح قرار دهید. اگر بنا به هر دلیلی مقداری هر چند کوچک از سطح عایق بندی نشد تمام زحمات شما هدر می رود. زیرا خالی ماندن قطعه کوچکی از سطح می تواند عملکرد صحیح کل عایق را تحت الشعاع قرار دهد.
  • عایق را در هنگام نصب باید خشک نگه دارید. زیرا عایق ها به محض اینکه با رطوبت و آب تماس پیدا می کنند کارآیی خود را از دست می دهند. تنها یک نوع عایق است که نسبت به آب مقاومت بالایی دارد و آن هم عایق های پلی استایرن هستند.
  • اگر قصد دارید از عایق هایی استفاده کنید که حرارت را منعکس می کنند باید تمام درزها و شکاف ها را با چسب بپوشانید. زیرا به دلیل وجود فضای خالی در پشت آن ها ممکن است عملکرد عایق کاهش یابد.
  • اگر در حال عایق کاری در اطراف لامپ ها و قطعاتی از این دست هستید مراقب باشید که بیشتر از 2 سانتی متر به آن ها نزدیک نشوید. زیرا عایق کاری آن ها می تواند موجب بروز مشکلات و خطرات جدی شود.

 

 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *