قانون ریزش سنگ نما

 مسئول ریزش سنگ نما چه کسی است؟

 مسئول ریزش سنگ نما چه کسی است؟ سوالی که در زمان رویت ریزش سنگ نما برای صاحب خانه ها و مدیر ساختمان و و سازنده ها ایجاد میشود این است. در واقع در این زمان، افراد به سراغ فهمیدن قانون افتادن سنگ نما ساختمان میروند.

در چنین مواقعی صاحب خانه اطلاع ندارد که از چه کسی شکایت کند یا هزینه تعمیرات نما ساختمان و پیچ و رولپلاک نما ساختمان را بر دوش چه کسی بگذارد. عده ای به سراغ شکایت از سنگ کار میروند، عده ای از نماکار شکایت میکنند و عده ای هم به سراغ سازنده ساختمان میروند.

اما ما اینجا هستیم تا به طور کامل و شفاف قانون افتادن سنگ نمای ساختمان را توضیح دهیم و با هم نحوه شکایت از سازنده ساختمان مبنی بر افتادن سنگ نمای ساختمان را بررسی کنیم.

قانون افتادن سنگ نمای ساختمان چیست؟

از رایج ترین مشکلات ساختمان ها، افتادن سنگ نما پس از ساخت است. متاسفانه بسیار دیده شده که سنگ ساختمان ترک خورده و بر روی سر عابران و سقف ماشین سقوط کرده و خسارت های زیادی را ایجاد کرده است.

در این صورت باید دانست که مسئولیت افتادن سنگ نمای ساختمان بر عهده چه کسی است؟ چه کسی باید خسارت ها را جبران کند و مشکلات نما ساختمان را رفع کند و هزینه های تعمیرات نما ساختمان را پرداخت نمایند. برای جواب به این پرسش باید به سراغ  قانون افتادن سنگ نمای ساختمان برویم.

قانون میگوید که  شرایط مسئولیت افتادن سنگ نما میتواند متفاوت باشد. در واقع سازنندگان ساختمان ها باید نمای ساختمان را محکم بسازند و بهتر است که بعد از ساخت کار پیچ و رولپلاک نما ساختمان را هم انجام دهند.

در این صورت احتمال افتادن سنگ نما به حداقل ممکن میرسد. اما اگر سازنده نما را محکم نسازد و سنگ نما دچار ریزش شود، مسئولیت افتادن سنگ نما بر عهده او است. اما فقط تا ۱۵ سال است. یعنی اینکه تا ۱۵ سال مسئولیت سقوط سنگ نما ساختمان به پای سازنندگان است.

البته سازنده باز مسئولیت این کار را بر عهده سنگ کار نما و مهندس ناظر واگذار میکند که در هر صورت این سازنده و مهندس ناظر هستند که باید اقدام به رفع مشکل کنند. 

 اما باید بگوییم که اگر ۱۵ سال از ساخت ساختمان گذشته باشد، مسئولیت سقوط سنگ نما و خسارت های ایجاد شده بر پای ساکنین ساختمان و صاحب خانه ها است. 

مسئولیت ریزش سنگ نما

 

مسئولیت افتادن سنگ نما در زمان مستاجری

اگر ساکنین ساختمان  مستاجر باشند،  قانون افتادن سنگ نمای ساختمان میگوید که مسئولیت درست کردن شرایط و پرداخت هزینه های خسارت افتادن سنگ نما بر  پای صاحب ملک می باشد ساکنین ساختمان اگر مستاجر
باشند باید به  صاحب ساختمان تذکر دهند که ترک سنگ نما و دلایل سقوط سنگ نما را برطرف کنند و سریعا اقدام به تعمیرات نما و پیچ و رولپلاک نما نمایند. 

متاسفانه  باید بگوییم که در کشور ایران  مشکل ریزش سنگ نما از متوسط جهانی بالاتر است و دلیل این هم بی توجهی ساکنین و صاحبان ساختمان ها و سازندگان به عدم پیچ و رولپلاک نما و عدم استفاده از متریال هالی درجه یک برای نماسازی و… است.

البته چند سالی است که خدمات پیچ و رولپلاک نما توسط شهرداری برای ساختمان هایی که عمرشان زیاد میگذرد اجباری شده است.   اما اینکه درست بعد از ساخت، ساختمان ایمن سازی شود بسیار بهتر است.

ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان یک اصل مهم است که برای حفظ جان و مال خود و همچنین عابران نیز باید انجام شود.  سقوط یک سنگ کوچک بر سر یک عابر میتوان باعث مرگ او شود. همچنین ریزش سنگ بر روی سقف ماشین ها و شیشه ها، خسارت زیادی به بار می آورد.

مسئولیت ریزش سنگ نما در اثر زلزله

لازم به ذکر است که اگر  سنگ اگر بر اثر زلزله سقطو کند، سازنده هیچ مسئولیتی در قبال رفع مشکل ندارد و خود مالک باید دست به کار شود. اگر در آپارتمان سکونت دارید و صاحب خانه هستید با دیگر صاحب خانه ها برنامه ریزی کنید و نما را تعمیر نمایید.

برای جلوگیری از این مدل خطرات و حوادث ناگواری که خسارت های زیادی را ایجاد میکند و حتی باعث مرگ میشود، میبایست از  شرکتهای معتبری در شهرهای بزرگ از جمله تهران، کرج خدمات نما ساختمان را دریافت کنید. اکنون اگر به دنبال بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات نمای ساختمان هستید، میتوانید روی شرکت اوج یاران حساب کنید. بهترین راپل کاران در تیم ماست.

مطلب مرتبط:

 مسئولیت ریزش سنگ نما برعهده کیست

هزینه  های اجرای پیچ و رولپلاک برعهده چه کسی است؟

کسانی که ساختمان را خریداری میکنند بدانند که بعد از ۱۰ سال هزینه پیچ رولپلاک سنگ نما به عهده خودشان است.  از آنجایی که دلایل زیادی وجود دارد که باعث ریزش سنگ نما میشود، پس باید هر چه زودتر اقدام به مقام سازی نما کرد.  اما به طور کلی  سازنده ها باید بر اساس قانون انرا اسکوپ و در صورت لزوم پیچ و رولپلاک کنند.

اگر بخواهید کوچکترین تغییری در نمای ساختمان ایجاد کنید، باید با ساکنین ساختمان مشورت کنید و  به یک نقطه نظر مشترک با هم برسید.  حتی برای  شکایت از سازنده ساختمان مبنی بر افتادن سنگ نمای ساختمان نیز باید دسته جمعی تصمیم بگیرید.

اما قبل از هر چیز باید  علت افتادن سنگ نمای ساختمان را بررسی کنید اگر علت سقوط ناشی از زلزله و حوادث طبیعی باشد، با شکایت از سنگ کار یا شکایت از سازنده کار به جایی نمیرسد.

اما اگر مربوط به شیوه ساخت نما، متریال و… باشد،مسئولیت سازنده ساختمان چند سال است، برای تعمیر و رفع مشکل. تا ۱۵ سال بعد از ساخت میتوانید در صورت ایجاد خسارت از سازنده شکایت کنید.

 

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *