نمای پوسته ای

نمای پوسته ای ساختمان چه ویژگی هایی دارد؟ چرا از این نوع نما استفاده کنیم؟ نمای پوسته ای ساختمان در کجاها استفاده می شود؟


نمای پوسته ای

نمای پوسته ای که از آن به عنوان نمای دو پوسته نیز یاد می شود نوع جدید و مدرنی از نما محسوب می شود که امروزه در برخی از مناطق توسعه یافته و پیشرفته جهان در حال اجراست.

این نما که یکی از زیباترین نماها به شمار می آید مورد بحث این مقاله است. در این مقاله به نمای پوسته ای و ویژگی های آن اشاره می کنیم. برای اطلاعات بیشتر از خدمات پیچ و رولپلاک نما شما می توانید با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

 

نمای پوسته ای چیست ؟

کراتین وال از جذاب ترین و مدرن ترین نمای پوسته ای است که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است. به همین دلیل در این بخش بیشتر در خصوص نمای کراتین وال صحبت خواهیم کرد.

همان طور که از نام این نما استنباط می شود به معنی ایجاد فاصله بین پوسته بیرونی و پوسته درونی است.مهم ترین ویژگی در ساخت نمای پوسته ای کراتین وال دو پوسته بودن آن است.

البته نمای کراتین وال معمولی نیز در سال های اخیر کاربرد زیادی داشته اما نوع دو پوسته ای آن اخیرا باب شده است. یکی از مناطقی که در سطح جهان از نمای دو پوسته ای استفاده کرده است برج شانگهای چین است که در حال حاضر در حال ساخت می باشد.

در ساخت و طراحی نمای کراتین وال دو پوسته بخشی به نام وال داخلی و وال خارجی وجود دارد. این پوسته ها به وسیله تیرهای معلق و لوله هایی تشکیل می شوند که با سازه های خرپایی آویزان می شوند.

برای اطلاعات بیشتر از انواع نمای ساختمان شما می توانید مقاله دیگر ما را در لینک بخوانید.

 

طراحی نمای پوسته ای کراتین وال بسیار مهم است

طراحی پوسته کراتین وال از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این سازه نوعی سازه حساس به شمار می رود و در صورتی که در حین طراحی نکات مهم و اساسی رعایت نشود در ساخت آن مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد. زیرا در این ساخت نمای پوسته ای کراتین وال تیرها و لوله ها به صورت آویزان قرار می گیرند و باید تمام اصول در نحوه صحیح طراحی و اجرا رعایت شود.

 

پیچیدگی طراحی نمای پوسته ای

پیچیدگی طراحی نمای پوسته به دلیل مشخص کردن و ایجاد نقاط اتصال از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا طراحی نقشه این نوع نما به قدری پیچیده است که بسیاری از طراحان خبره و حرفه ای را به چالش می کشاند.

 

مهم ترین ویژگی های نمای پوسته ای

تحمل سختی بالا

یکی از عواملی که موجب افزایش سختی و تحمل آن در نمای پوسته ای می شود استفاده از رینگ های مدور است. رینگ های مدور موجب می شود که وزن نما بر روی سازه به طور یکسان تقسیم شود و انتقال و جابجایی آن نیز راحت تر انجام شود. به همین دلیل نمای کراتین وال دو پوسته را یکی از مستحکم ترین نماهای مدرن می دانند.

 

نمای پوسته ای

عدم انحراف نما

همان طور که اشاره کردیم در ساخت نمای دو پوسته از رینگ های مدرو استفاده می شود. وجود این رینگ ها در نما باعث می شود که سازه از انحرافات احتمالی در امان بماند. زیرا تمام انحارافات بر روی رینگ ها قرار می گیرد و سازه دچار انحراف و مشکلات آتی نخواهد شد.

 

کنترل سازه در مقابل بارهای جانبی نما

کنترل سازه در نمای دو پوسته کراتین وال به این صورت است که تیرهای سازه بر روی سطح زمین قرار می گیرند و امتداد آن ها در رینگ های عمودی است. به این صورت سازه می تواند در برابر بار های جانبی کنترل شود. نکته مهمی که در ساخت نمای کراتین وال دو پوسته وجود درد این است که ابتدا طبقه اول ساخته خواهد شد زیرا باید تمام اتصالات به طور دقیق انجام شوند سپس به سراغ طبقات بعدی خواهیم رفت.

 

زیبایی

به هیچ عنوان نمی توان زیبایی نمای دو پوسته ای را نادیده گرفت. زیبایی و چشم نوازی این نما به دلیل انعکاس نور و نورپردازی آن انجام می گیرد. امروزه جذابیت و زیبایی نمای ساختمان برای اغلب افراد امری مهم و ضروری محسوب می شود.

 

نورگیری بالا

نماهای کراتین وال که به وسیله شیشه ساخته می شوند علاوه بر انعکاس نور و افزایش زیبایی و جذابیت می توانند نورگیر هم باشند. زیرا شیشه با شفافیتی که دارد موجب عبور نور از خود و انعکاس آن در به درون ساختمان و همچنین بیرون آن خواهد شد.

معایب نمای پوسته ای

وجود نوسان

یکی از مهم ترین معایبی که در خصوص نمای پوسته کراتین وال عنوان می شود وجود نوسانات در این سازه است. دقیقا نمی توان گفت که چه زمانی نمای کراتین وال دچار نوسانات می شود بلکه تنها می توان توصیه کرد که در هنگام طراحی و ساخت آن نهایت دقت را بکار بگیرید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

 

عدم دسترسی به داخل پوسته

در نمای دو پوسته نمی توان به درون پوسته ها دسترسی داشت زیرا وجود پوسته بیرونی مانع از این کار می شود. در ساخت این نوع نما پوسته های درونی و بیرونی با یک دیگر اذغام می شوند.

ممکن است نگران این مساله باشید که بین پوسته ها دچار آلودگی و گرد و غبار شود و به دلیل عدم دسترسی به درون آن ها امکان تمیز کردن و شستشوی آن ها میسر نباشد. در صورتی که این تصور وجود ندارد زیرا بین دو پوسته هیچ گونه درز و شکافی وجود ندارد و هیچ نوع آلودگی وارد آن نخواهد شد.

 

نمای پوسته ای

نکات مهم در انتخاب نمای دو پوسته

قبل از شروع طراحی نمای دو پوسته ابتدا تمام جوانب کار را بسنجید. بررسی و پیش بینی های لازم در این خصوص می تواند روند کار شما را سرعت ببخشد و مشکلات احتمالی را به شما گوشزد کند تا در صورت بروز هر گونه ایراد بتوانید آن را برطرف کنید و سپس طراحی و اجرا را شروع کنید.

نماهای دو پوسته جزو گران ترین نماها به شمار می روند. اجرای آن در برخی از برج ها و ساختمان ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت اجرای آن مقرون به صرفه نخواهد بود.

اگر قصد دارید از این نمای زیبا در منازل و ساختمان های مسکونی استفاده کنید باید به چند مورد توجه داشته باشید. فضای ساختمان , محل قرار گیری ساختمان و محیط آن در این بررسی جایگاه مهمی دارند.

برخی از نماها موجب انسداد دید می شوند .نماهای دو پوسته ای نیز شامل این نوع از نماها هستند به همین دلیل قبل از اقدام به این کار مساله دید و انسداد دید را به خوبی بررسی کنید.

3 نظرات

    • برای پروژه های خیلی بزرگ و ساخت داربست مناسب تر است هرچند که می شود از راپل کاران هم در زمینه هایی استفاده کرد. اما برای پروژه های معمولی یا کوچک استفاده از راپل کاران به صرفه تر و سریعتر است. برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نما می توانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل کنید.

      • سلام بر شما. منظور ساختمان های مسکونی و تجاری خیلی بزرگ است که طراحی پیچیده تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *