پیچ کردن نمای ساختمان

نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان به قدری مهم هستندکه باعث می شود تا کیفیت بالاتر رود. در این مقاله به نکات مهم در پیچ کردن نما مِپردازیم.


نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان 

نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان به قدری مهم هستند که نمی توان به سادگی از کنار آن ها عبور کرد. مجریان ساخت نما باید حتما به این نکات در پیچ کردن نما  توجه کنند تا کیفیت کار آن ها به مراتب بهتر شود. در این مقاله به نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان می پردازیم.

تا پایان با ما همراه باشید.جهت دریافت اطلات تخصصی تر می توانید با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران در تماس باشید.

پیچ کردن نمای ساختمان

نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان چیست ؟ 

امروزه در گوشه و کنار شهرها شاهد ساخت و ساز های فراوانی هستیم که توسط مجریان مختلف انجام می شود.

بسیاری از مجریان به اصول ساختمان سازی و همچنین پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان واقف اند.

اما معدود مجریانی هم وجود دارند که نمی توانند تمام نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان را اجرا کنند و همین مساله موجب ایجاد خسارت های فراوانی می شود.

یکی از این خسارت ها که ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود سقوط سنگ ها بر اثر عوامل طبیعی , فرسودگی و یا عدم اجرای صحیح نما است.

اما در حین انجام کار باید به چه نکاتی توجه کرد تا موجب افزایش کیفیت و رعایت اصول شود؟

 

اهمیت شستن ماسه ها 

افرادی که سال هاست در زمینه اجرای نما فعالیت می کنند و به نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان تسلط کافی دارند می دانند که باید در دوغابی که برای پشت سنگ ها استفاده می شود از ماسه شسته شده استفاده کنند. زمانی که ماسه شسته می شود کیفیت و چسبندگی آن نیز افزایش پیدا می کند.

عدم استفاده از نخاله 

متاسفانه برخی از مجریان نمی دانند که استفاده از نخاله به جای ماسه شسته شده می تواند به استحکام سنگ ها و میزان چسبندگی آن ها آسیب برساند و موجب افتادن سنگ ها بعد از مدتی شود.

به همین دلیل توصیه بسیاری از افراد ماهر در این زمینه عدم استفاده از نخاله برای پر کردن پشت سنگ هاست.

 

شستن سنگ بعد از فرز کاری 

زمانی که به وسیله دستگاه فرز در پشت سنگ برش ایجاد می کنید باید بعد از اتمام کار خاک های تولید شده را به خوبی بشوئید تا سنگ کاملا تمیز شود.

پیچ کردن نمای ساختمان

 توجه به آب و هوا در حین کار 

در هنگام سنگ کاری به آب نیاز هست اما اگر هوا به قدری سرد بود که امکان یخ زدن آب وجود داشت باید دست از کار کشید و سنگ کاری را متوقف کرد. به طور کلی فصل زمستان فصل مناسبی برای انجام نمای ساختمان نیست.

 استفاده از سیمان زیاد 

در هنگام درست کردن دوغاب هر میزان سیمان آن بیشتر باشد چسبندگی دوغاب نیز افزایش پیدا می کند. پس یکی از نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان استفاده از سیمان زیاد و شسته شده است.

 استفاده از چسب موقت 

اگر می خواهید سنگی را برای مدت موقتی در جای خود نگه دارید از چسب های موقت استفاده کنید.

این کار می تواند موجب جلوگیری از استفاده ملات های گچی شود.

زیرا ملات های گچی مانند ملات های سیمان ضد آب نیستند و بعد از مدتی با جذب رطوبت متورم شده و موجب سقوط سنگ های نما خواهند شد.

 عدم استفاده از سیمان خشک 

برخی از افراد برای افزایش سرعت کار به جای استفاده از سیمان خیس از سیمان خشک استفاده می کنند.

سیمان خشک چسبندگی پایینی دارد و موجب فرسوده شدن ملات بعد از مدت کوتاهی خواهد شد.

اسکوپ کردن سنگ ها 

همان طور که در مقاله های قبل به این مساله اشاره کردیم باید سنگ ها حتما اسکوپ شوند.

اسکوپ سنگ نما  به معنای پیچ و رولپلاک کردن آن هاست.

 پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها می تواند استحکام آن ها را بر روی سطح به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

عدم اسکوپ سراسری 

بهتر است که در سنگ های بزرگ از سیم اسکوپ سراسری استفاده نشود. بهترین روش برای اسکوپ کردن سنگ های بزرگ این است که آن ها را در چند نقطه و به طور مجزا سیم اسکوپ بزنید.

پیچ کردن نمای ساختمان 

آب پاشی دوغاب

زمانی که پشت سنگ ها را دوغاب کاری کردید باید مدت 3 روز آن ها را آب پاشی کنید. این کار می تواند چسبندگی و کیفیت آن ها را بالاتر ببرد.

اشکالات متداول در پیچ کردن نمای ساختمان چیست؟ 

بروز برخی از اشتباهات در حین کار می تواند به شدت کیفیت کار را کم کند و موجب عدم رضایت افراد شود. در ادامه به 2 اشتباه رایج در این خصوص اشاره کرده ایم :

اشتباه اول

برخی از مجریان برای اینکه دوغاب از پشت سنگ ریزش نکند و به خوبی خشک شود کاری اشتباه را مرتکب می شوند. این اشتباه به صورت قرار دادن کیسه های مچاله شده سیمان در دو طرف انتهایی نماست.

بعد از اتمام نما کاری کیسه را بر می دارند. در صورتی که این کار موجب خالی ماندن آن فضا و عدم پر شدن آن به وسیله ملات سیمان است.

این قطعات به دیوار پشت چسبانده نمی شوند و بعد از مدت کوتاهی به وسیله عوامل مانند طوفان و زلزله از دیوار جدا و سقوط می کنند.

اشتباه دوم

دومین اشتباه رایجی که معمولا مجریان مرتکب می شوند و از آن را جزو نکات مهم در پیچ کردن نمای ساختمان به شمار نمی آورند پر کردن مناطقی از نما مانند زیرسازی بخش ستون های فولادی به وسیله ملات گچ و خاک است.

تمام ملات هایی که در نمای ساختمان به کار برده می شود باید با سیمان باشد.

در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که سنگ نما سال های سال در جای خود محکم و بدون ایراد بماند.

ملات گچ و خاک می تواند رطوبت را به خود جذب کند. این مساله موجب متورم شدن آن بعد از مدتی خواهد شد. یکی از توصیه هایی که مجریان ماهر می کنند این است که اگر میخواهید سنگ را برای مدت موقتی در جای خود نگه دارید بهتر است که بجای استفاده از ملات گچ از چسب های موقت و یا ملات سیمان استفاده کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

4 نظرات

  • سلام شست و شوی نما به چه صورت انجام می شود؟هزینه آن چگونه حساب می شود؟

    • سلام وقتتون به خیر نما شویی با ابر و تی انجام می شود و هزینه آن با توجه به مساحت نما ساختمان شما محاسبه می شود شما می توانید با کارشناسان پیچ و رولپلاک نما در تماس باشید.

  • سلام چرا نباید در فصل سرما و زمستون پیچ و رولپلاک کرد نما رو متوجه نشدم ؟

    • سلام وقتتون بخیر به دلیل تاثیری که سرما بر روی مواد و مصالح ساختمانی می گذارد توصیه می شود که در زمستان انجام نشود. شما می توانید اطلاعات بیشتر و تخصصی تر در این زمینه را از کارشناسان ما در پیچ و رولپلاک نما به صورت رایگان بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *