چسب کاری سنگ نما

چسب کاری سنگ نما

چسب کاری سنگ نما در مواقعی انجام می شود که امکان پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها وجود ندارد. برخی از سنگ ها مانند سنگ های آنتیک در این دسته قرار می گیرند. چسب کاری سنگ نما دارای اصولی است که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نما با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

 

 

چسب کاری سنگ نما چه زمانی کاربرد دارد؟

چسب کاری سنگ نما هنگامی کاربرد دارد که سنگ دارای ابعاد کوچکی است و امکان پیچ و رولپلاک کردن آن ها وجود ندارد. زیرا اگر سنگ های کوچک یا شکننده را پیچ و رولپلاک کنیم موجب افزایش احتمال شکستگی در آن ها خواهیم بود.

با استفاده از چسب مخصوص می توان سنگ ها را مستحکم بر روی سطح چسباند و از سقوط آن ها جلوگیری کرد. چسب کاری نما دارای اصول و قواعدی است که اگر به درستی رعایت نشود باعث آسیب رساندن به آن خواهد شد.

اغلب سنگ هایی که فقط با ملات سیمان بر روی سطح چسبانده می شوند و از چسب یا پیچ و رولپلاک کردن برای افزایش استحکام آن ها استفاده نمی شود به زودی دچار ریزش و سقوط می شوند.

این امر موجب ایجاد خسارات جانی و مالی برای ساکنین خواهد شد. متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند که چسب هایی مانند یک دو سه یا چسب های آکواریوم گزینه مناسبی برای بکارگیری در سنگ های نما است در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. برای نصب سنگ های نما چسب های مخصوصی وجود دارد.

 

بهترین چسب برای سنگ نما چیست؟

در صنعت ساختمان سازی از چند نوع چسب برای چسباندن سنگ نما استفاده می شود. مرغوب ترین چسب های ساختمانی را در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم.

پودرهای مکانیزه

این نوع از چسب ها جز قدرتمندترین چسب های سنگ محسوب می شوند که از ترکیبات آب بندی کننده و مواد معدنی ساخته شده اند. مواد معدنی بر پایه پلیمرهای مصنوعی و ترکیب آن ها نوعی چسب قدرتمند را تولید می کنند که کاربرد وسیعی در نماکاری ساختمان دارند.

پلی استر

چسب های پلی استر بعد از پودرهای مکانیزه جزو قوی ترین چسب ها به شمار می روند که برای سنگ های بزرگ  وسنگین قابل استفاده اند. شما می توانید از چسب های پلی استر برای سنگ هایی مانند سرمیک نیز استفاده کنید.

 

چسب کاری سنگ نما

مزایای چسب کاری سنگ نما

مقاومت

استفاده از چسب برای نصب سنگ های نما موجب افزایش مقاومت آن ها خواهد شد. مقاومت در برابر عوامل جوی و محیطی مانند سرما و گرما از عمده ترین مزایای چسب کاری سنگ نمای ساختمان محسوب می شود. همچنین افزایش پایداری و دوام آن در برابر جذب رطوبت نیز از دیگر ویژگی های چسب نما به شمار می آید .اما توجه داشته باشید که تمام این موارد بعد از خشک شدن چسب نمایان می شود.

چسبندگی بالا

سنگ هایی که به وسیله چسب بر روی سطح چسبانده می شوند بسیار مقاوم هستند و علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان نسبت به ملات ها واکنش خوبی از خود نشان می دهند و موجب می شوند تا سال های طولانی بدون هیچ گونه آسیبی بر روی نما باقی بمانند.

سهولت استفاده

سهولت استفاده و سرعت کار باعث می شود که استفاده از چسب های ساختمانی گزینه مناسبی باشد. در بسیاری از مواقع کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه بودن یک روش موجب می شود تا کاربرد وسیعی پیدا کند.

 

مصارف چسب نما

چسب نما مصارف مختلفی دارد که در بخش های متنوعی از ساختمان و سطوح می توان از آن استفاده کرد.

  • چسباندن سنگ هایی مانند سنگ آنتیک که از نظر ابعاد کوچک هستند و امکان پیچ کردن آن ها وجود ندارد. این سنگ ها را می توان با استفاده از چسب سنگ در نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده کرد. سنگ های آنتیک کاربرد وسیعی در دکوراسیون داخلی منزل دارند.
  • اگر قصد زیباسازی نمای ساختمان را دارید که دارای سطوح بتنی یا سیمانی هستند استفاده از چسب سنگ گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • سرعت انجام کار در استفاده از چسب کاری سنگ نما بسیار بالاست. شما می توانید در زمان کوتاهی نصب سنگ ها را انجام دهید.

 

چسب کاری سنگ نما

نکات مهم در استفاده از چسب سنگ

از آن جایی که چسب های سنگ مانند پودرهای مکانیزه و چسب های پلی استر مقاومت مکانیکی بالایی دارند استفاده از آن ها باعث می شود تا سطح اصطکاک سنگ ها به صفر برسد. نکته مهم دیگری که حائز اهمیت است اتصال کامل حرکتی سنگ با پشت ملات است.

میزان مقاومت چسب ها در دماهای مختلف نیز بسیار مهم است. به طور مثال چسب هایی که در دمای زیر صفر و بالای 60 درجه سانتی گراد دوام می آورند جزو چسب های مرغوب به شمار می روند که در اغلب شرایط اقلیمی قابل استفاده می باشند.

اگر چسب دارای این فاکتور مهم نباشد در شرایط محیطی مختلف دچار آب شدگی یا انجماد می شود که در هر دو صورت موجب شل شدگی سنگ و سقوط آن خواهد شد.

به شما توصیه می کنیم اگر در مناطق بسیار گرم مانند شهرهای جنوبی کشور زندگی می کنید بهتر است برای نصب سنگ ها از پیچ و رولپلاک استفاده کنید زیرا ممکن است چسب دچار آب شدگی شود و خطر ریزش و سقوط آن شما را تهدید کند.

سنگ هایی که وزن سنگینی دارند گزینه مناسبی برای چسباندن به وسیله چسب محسوب نمی شوند. به طور مثال سنگ هایی مانند تراورتن و گرانیت باید به وسیله پیچ و رولپلاک بر روی سطح نصب شوند.

سنگ های گرانیتی سطحی بسیار صاف و صیقلی دارند که نه تنها به چسب واکنش نشان نمی دهند بلکه بر روی ملات سیمان نیز به سختی نصب می شوند به همین دلیل بهترین روش برای نصب آن ها پیچ و رولپلاک است.

 

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *