کاربرد رولپلاک فلزی

رولپلاک فلزی چیست؟ 

رولپلاک فلزی یا انکر بولت ها یکی از انواع رولپلاک شناخته میشوند که از استحکام بسیار بالایی برخوردارند. ساختمان هایی که از سنگ های بسیار سنگین در نما و یا از کامپوزیت استفاده میکنند باید از رولپلاک فلزی برای نصب آن ها بهره بگیرند. در این مقاله به کاربرد رولپلاک فلزی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع رولپلاک مقاله کاربرد انواع رولپلاک چیست ؟را بخوانید.

در پروژه های نماکاری ساختمان زمانی که وسعت کار بسیار بزرگ باشد و از سنگ های سنگین مانند گرانیت و یا کامپوزیت به منظور نما استفاده شود پای رولپلاک فلزی به میان می آید.

رولپلاک های پلاستیکی در پروژه های بزرگ نمیتوانند استحکام سنگ های نما را تضمین کنند و ممکن است بعد از مدتی سنگ ها دچار شل شدگی شوند و سقوط کنند.

انکر بولت ها یا رولپلاک های فلزی به منظور نصب صفحات بزرگ بر روی نما طراحی شده اند و به راحتی در بتن نفوذ میکنند.

برای درخواست خدمات مستحکم سازی نمای ساختمان روی تجربه و دانش مجری پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ( تیم اوج یاران) حساب کنید.

   

کاربرد رولپلاک فلزی

کاربرد رول بولت

از رولپلاک های فلزی فقط در نمای ساختمان استفاده نمیشود بلکه کاربرد های بسیار متنوعی دارد.

در تاسیسات مکانیکی میتوان برای متصل کردن مخزن به زمین از آن بهره برد.

همچنین برای متصل کردن سیستم های تهویه مطبوع به سقف نیز میتوان از رولپلاک های فلزی استفاده کرد زیرا رولپلاک های فلزی معمولا به صورت گالوانیزه تولید میشوند و مقاومت بسیار بالایی در تحمل وزن های سنگین دارند.

در صنعت برق نیز میتوان از انکر بولت ها استفاده کرد. بدین گونه که در دکل های برق و برای متصل کردن کلمپ ها و ساپورت ها از آن ها بهره میگیرند.

 

انواع رولپلاک فلزی  

رولپلاک فلزی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم :

 

انکر بولت مکانیکی 

انکرهای مکانیکی یا رولپلاک های فلزی از نوع مکانیکی را میتوان انکرهای انبساطی نیز نامید.

زیرا توانایی نگه دارندگی انکرهای مکانیکی ناشی از اصطکاک است.

 

انکر بولت شیمیایی 

انکرهای شیمیایی نسب به انکرهای مکانیکی در میزان نفوذ به به بتن و همچنین نحوه استفاده از مواد شیمیایی در هنگام استفاده از آن متفاوت است . و در ان از موادی مانند اپوکسی در تزریق استفاده میشود.

کاربرد رولپلاک فلزی

عوامل مهم در انتخاب نوع انکر بولت در کاربرد رولپلاک فلزی

شرایط اقلیمی 

یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع رولپلاک فلزی شرایط اقلیمی است. انکرها از نوع فولادی و گالوانیزه سرد و گرم موجود هستند و باید قبل از انتخاب بهترین نوع آن میزان رطوبت هوا , عوامل خورنده , مکان نصب و … را در نظر گرفت.

میزان بار 

رولپلاک های فلزی یا انکر بولت ها میتوانند میزان بار زیادی را تحمل کنند. انکر بولت ها بر اساس نوع و جنس میتوانند میزان بار بین 10 تا 15000 کیلو گرم را تحمل کنند. تحمل بار به وزن چند تن یکی از مهم ترین خصوصیات این رولپلاک ها محسوب میشود که موجب شده گزینه مناسبی برای استفاده در پروژه های عظیم به شمار روند.

نوع بار 

قبل از کارگزاری انکر بولت باید نوع بار را در نظر گرفت. آیا بار استاتیکی است یا دینامیکی؟ آیا انکر بولت سازگار با نوع بار است یا خیر؟ بعد از بررسی شرایط اقلیمی , وزن بار و نوع بار میتوانید بهترین انکر بولت را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از انکر بولت چگونه است؟ 

نحوه استفاده از انکر بولت ها به این گونه است که ابتدا باید سر رولپلاک را که حالت مخروطی دارد را به درون سوراخی که توسط دریل بر روی بتن ایجاد کرده اید وارد کنید.

بر روی انکر بولت مهره ای قرار دارد که بعد وارد کردن آن به درون سوراخ باید به تدریج مهره را ببندید.

بعد از بستن مهره استوانه چاکدار توسط واشر به درون رانده میشود و بر روی سر مخروطی چاک آن باز خواهد شد.

استوانه به تدریج افزایش حجم میدهد و خود را در بتن تثبیت میکند.

کاربرد رولپلاک فلزی

اجرای صحیح انکر بولت

برای اجرای صحیح انکر بولت ها باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. این موارد در خصوص استفاده از انکرهای شیمیایی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. از آن جایی که رولپلاک های فلزی شیمیایی کاربرد بیشتری دارند به موارد زیر اشاره میکنیم :

عمق سوراخ 

عمق سوراخ در انکر بولت ها بسیار مهم است.  باید بر اساس ارتفاع رولپلاک های فلزی باید تا آن به خوبی در جای خود تثبیت شود. اما استانداردترین اندازه برای عمق سوراخ بازه 3 درجه از زاویه می باشد.

 

سوراخ کاری 

به روش های مختلفی میتوان سوراخ کاری  را انجام داد.

قبل از اقدام به سوراخ کاری باید عمق مناسب را اندازه گیری کنید. بدین منظور دو راه پیش روی شماست.

اولین و مطمئن ترین راه استفاده از گیجی است که بر روی چکش تعبیه شده است.

به وسیله گیج میتوان به راحتی عمق مورد نظر را سوراخ کرد و رولپلاک فلزی را در آن قرار داد.

دومین راه استفاده از علامت گذاری های دستی است.

این روش توصیه نمیشود زیرا نیاز به دقت فراوان دارد و ممکن است درحین کار علامت ها به هر دلیلی پاک شوند و در صورت بروز اشتباه موجب ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

 

تمیز کاری 

بعد از انجام سوراخ کاری باید سوراخ به خوبی تمیز شود. زیرا آلوده بودن سوراخ و وجود گرد خاک ناشی از سوراخ کاری در آن میتواند موجب کاهش 50 درصد ظرفیت تحمل بار در انکر بولت ها شود. برای اطمینان از تمیز بودن سوراخ باید از هوای فشرده استفاده کنید تا تمام آلودگی ها از آن خارج شود.

 

تزریق کردن

در این مرحله باید شروع به تزریق مواد شیمایی کنید. از موادی مانند اپوکسی و اکریلیک در تزریق استفاده میکنند. بهترین میزان برای تزریق این مواد در انکر بولت ها دو سوم سوراخ است.

 جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه رولپلاک با کارشناسان پیچ و رولپلاک نما تماس حاصل فرمایید

از جمله خدمات مجموعه ی اوج یاران، می توان به اجرا و نصب پیچ و رولپلاک نما ساختمان اشاره کرد.

6 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *