سنگ سابی نما

سنگ سابی نما

مهم ترین علت سنگ سابی نما افزایش درخشندگی و زیبایی ساختمان است. نمای ساختمان به دلایل مختلفی مانند شرایط اقلیمی دچار آلودگی می شوند و برای رفع آلودگی ها روش های مختلفی مانند سنگ سابی وجود دارد. در این مطلب به سنگ سابی نما و جوانب مختلف آن می پردازیم.

 

 

سنگ سابی نما در چه شرایطی انجام می شود ؟

سنگ سابی نما در شرایطی ایجاد می شود که آلودگی نما زیاد است و با انجام روش هایی مانند شستشو تمیز نمی شود. به همین دلیل به سراغ سنگ سابان می رویم و از آن ها می خوایم تا با استفاده از دستگاه های مخصوص اقدام به رفع آلودگی و افزایش درخشندگی نما کنند.

اغلب افراد بعد از اینکه شاهد آلودگی سنگ نما هستند تصمیم می گیرند که سنگ ها را با صرف هزینه زیادی تعویض کنند. در صورتی که با سنگ سابی نما می توان با هزینه ای اندک ظاهر ساختمان را متحول کرد. برای اطلاعات بیشتر از شستشوی نمای ساختمان بدون داربست مقالات  ما را مطالعه کنید.

 

انواع سنگ سابی نما

ساب زنی معمولی

هنگامی که عملیات سنگ سابی نما را انجام می دهید سنگ ها صیقل خورده و جلا پیدا می کنند. این نوع از ساب زنی علاوه بر سنگ نما در سنگ هایی مانند دیوار ها و کفپوش ساختمان نیز قابل انجام است. در حین صیقل خوردن یک لایه از روی سنگ برداشته می شود که در نتیجه موجب درخشش و براق شدن آن خواهد شد.

ساب زنی شیشه ای

ساب زنی ایتالیایی را ساب زنی شیشه ای می نامند. زیرا سنگ ها بعد از انجام این کار به شدت براق می شوند و اصطلاحا آینه ای خواهند شد. این نوع از سنگ سابی بهترین و مرغوب ترین نوع آن است که سنگ ها بیش از اندازه براق جلوه می کنند که موجب می شود تا تاثیر زیادی در جذابیت نمای ساختمان داشته باشند.

 

سنگ سابی نما

مزایای سنگ سابی

یکدست کردن سطح

برخی از مواقع بعد از نصب سنگ های نما شاهد عدم یکدست بودن و یکنواختی در سطح هستیم. سنگ سابی نما باعث می شود تا این هماهنگی برطرف شود و مشکلات آتی به وجود نیاید.

برطرف کردن خط و خش

هنگامی که بر روی سنگ نما خط و خش به وجود می آید سنگ سابی آن ها را از بین می برد. زیرا با سنگ سابی لایه ای از روی سنگ برداشته می شود که در مواقعی می تواند عملیات ترمیمی را نیز به طور همزمان انجام دهد.

عدم انعکاس نور

اگر ساختمان به طور اصولی نما نشود نحوه چینش سنگ ها موجب می شود تا نور خورشید در جهات مختلفی شروع به انعکاس کند. اما هنگامی که سنگ سابی نما صورت می پذیرد این مشکل حل شده و از انعکاس نور خورشید در جهات مختلف جلوگیری می شود.

 

سنگ سابی نما

مراحل سنگ سابی

در سنگ سابی نما از چند مرحله استفاده می شود تا در نهایت شاهد براقیت نما باشیم. در مرحله اول از لقمه 46 استفاده می شود. این لقمه جزو مراحل مقدماتی محسوب می شود که سطحی زبر دارد . استفاده از لقمه زبر باعث می شود تا تمام ناهماهنگی ها و یکدست نبودن ها برطرف شود.

بعد از اینکه این مرحله را به خوبی انجام دادیم و از یکدست بودن سطح اطمینان حاصل کردیم به سراغ لقمه نرم تر با درجه 60 می رویم. این لقمه قابلیت از بین بردن خط و خش هایی که با لقمه زبر به وجود آمده بود را دارد و می تواند سطح را کاملا عاری از هر گونه خط و خش کند.

بعد از اتمام این مرحله نیز به سراغ لقمه سوم می رویم که درجه نرم تری از دو مرحله قبل دارد و آن هم لقمه 120 است. این لقمه بسیار نرم است و قابلیت براق کردن سنگ نما را دارد

و در نهایت اگر تمایل دارید تا سنگ نما مانند شیشه براق باشد می توانید از لقمه ایتالیایی استفاده کنید. این لقمه که به ساب شیشه ای نیز معروف است تاثیر شگفتی در زیبایی سنگ ها دارد.

 

نکات مهم در سنگ سابی

سنگ سابی فقط در خصوص نمای ساختمان انجام نمی شود و شما می توانید راه پله , کف اتاق , کف پارکینگ و … را نیز سنگ سابی کنید. در ادامه به نکات مهمی اشاره می کنیم که باید به طور کلی در سنگ سابی رعایت شوند.

  • سنگ سابی آلودگی و فاضلاب زیادی را تولید می کند. به همین خاطر بهتر است در هنگام کار وسایل خود را از اتاق خارج کنید تا آسیب نبینند. همچنین اگر قصد دارید کف پارکینگ را سنگ سابی کنید باید ماشین خود را از محل خارج کنید زیرا احتمال آسیب به آن و آلوده شدن ماشین وجود دارد.
  • اگر قبل از انجام سنگ سابی متوجه شدید که سنگ نما , کف , راه پله و … دچار لقی شده است باید به سنگ ساب اطلاع دهید. زیرا سابیدن سنگ هایی که شل شده اند موجب ریزش آن ها و شکستگی خواهد شد. با اطلاع دادن به سنگ ساب می توانید از بروز هزینه های اضافی و خسارات بیشتر جلوگیری کنید.
  • سنگ سابی سطوح می تواند آن ها را از وجود هر گونه میکروب و آلودگی نیز پاکسازی کند. به همین دلیل سنگ سابی در اماکنی مانند بیمارستان ها نیز انجام می شود زیرا این محیط نیاز به استریلیزه شدن دارد و منبع بزرگی از آلودگی محسوب می شود.
  • از افراد ماهر و با تجربه در این کار استفاده کنید. زیرا کار کردن با وسایل و دستگاه های سنگ ساب نیاز به تخصص دارد. برخی از سنگ ها مانند سنگ مرمریت چینی یا سنگ ها فانتزی نیاز به دقت فراوانی در حین کار دارند زیرا بسیار شکننده و آسیب پذیرند.
  • با انجام سنگ سابی شما یک بار هزینه را پرداخت می کنید و از مزایای بی شمار آن استفاده می کنید.

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *