خطرات کار در ارتفاع

خطرات کار در ارتفاع

خطرات کار در ارتفاع و عدم توجه به آن ها باعث شده قوانین سختی در این باره تدوین شود و رعایت نکردن هر کدام از آن ها با جریمه های سنگین روبرو شود. در این مقاله به خطرات کار در ارتفاع برای راپل کاران اشاره می کنیم و جوانب مختلف آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

خطرات کار در ارتفاع تا چه میزان بر کار تاثیر دارند ؟

خطرات کار در ارتفاع تا چه میزان بر ایمنی راپل کار تاثیرگذار است؟ واقعیت این است که در سال های اخیر استفاده از راپل کاران بر استفاده از داربست پیشی گرفته و همان طور که در مطالب قبل اشاره کردیم عواملی مانند بهبود کیفیت کار , سرعت انجام کار , مقرون به صرفه بودن و بسیاری از موارد دیگر در این انتخاب دخیل بوده اند. اما خطرات کار در ارتفاع چیست و چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

 

نکات قابل توجه

به کارهایی کار در ارتفاع گفته می شود که بیش از 20 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. به دلیل افزایش ارتفاع باید نکاتی را در نظر گرفت تا از خطرات احتمالی در امان ماند و بیشترین ایمنی را به همراه داشت. با انجام مراحل زیر می توانید خطرات کار در ارتفاع و ایمنی را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

  • برخی از کارها نیازی به رفتن در ارتفاع ندارند و می توان آن ها را در بر روی سطح زمین نیز انجام داد. پس تا جایی که مقدور است از رفتن به ارتفاع بپرهیزید و امورات خود را بر روی سطح زمین انجام دهید.
  • سقوط در ارتفاع یکی از شایع ترین مشکلات راپل کاران است. راپل کاران هنگامی می توانند اقدام به کار در ارتفاع کنند که گواهینامه های لازم و دوره های آموزشی را گذرانده باشند. این افراد به خوبی می دانند که اگر از ابزارهای ایمنی و ضروری استفاده نکنند ممکن است گرفتار سقوط شوند. پس نکته مهم دیگری که باید در هنگام کار در ارتفاع به آن توجه کرد این است که حدالامقدور از امکانات و ابزارهای ایمنی استفاده کنید.
  • اگر مجبور به کار در ارتفاع هستید و از ابزارهای ایمنی نیز استفاده کرده اید نیاز است که از تجهیزاتی که خطر و خسارات سقوط را به حداقل می رساند استفاده کنید. به طورم ثال استفاده از طناب های نیمه داینامیک می تواند شما را در هنگام سقوط نجات دهد. به این معنی که این طناب ها انرژی حاصل از سقوط را به خود جذب می کنند و اجازه نمی دهند تا راپل کار آسیب ببیند.

 

خطرات کار در ارتفاع

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نمای ساختمان  با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

 

 

چگونه خطرات را به حداقل برسانیم؟

برنامه ریزی توسط تیم متخصص می تواند خطرات کار در ارتفاع را به حداقل برساند. کار در ارتفاع نیاز به یک تیم متخصص برای برنامه ریزی دارد و مدیریت آن باید بر عهده افراد با تجربه باشد. پروژه هایی که با برنامه ریزی پیش می روند سه مرحله اساسی پیش روی دارند که در ادامه به آن ها کردیم.

  • اولین قدم در برنامه ریزی شناسایی خطرات موجود است. خطرات مختلفی در محل کار وجود دارد که باید به دقت آن ها را شناسایی کرد. مانند بررسی دقیق محل کار. اگر محل کار به درستی بررسی نشود با خطراتی مانند سقوط راپل کار و اشیا مواجه خواهیم شد.
  • دومین قدم در برنامه ریزی های عملیاتی بررسی و آنالیز کردن خطرات احتمالی است. بررسی تمام مواردی که ممکن است ایمنی راپل کار را تحت الشعاع قرار دهد ضروری است. به طور مثال ارتفاع موردنظر , وجود حفاظ های ایمنی و میزان لغزنده بودن سطوح جزو مواردی است که باید به دقت بررسی و آنالیز شود. بعد از بررسی این موارد باید اقدامات اصلاحی جهت رفع آن ها صورت بگیرد.

 

پیشگیری از خطرات کار در ارتفاع

جلوگیری از سقوط اشیاء

یکی از عوامل آسیب دیدن افرادی که در نزدیکی محل هستند سقوط اشیاء است. اشیاء راپل کاران معمولا سنگین و سخت هستند و سقوط هر کدام از آن ها بر روی سر افراد باعث ایجاد خسارات جانی خواهند شد. راپل کار باید قبل از هر اقدامی به پیشگیری از سقوط وسایل بپردازد که رعایت نکات زیر می تواند در این راستا به او کمک کند.

  • جهت جلوگیری از سقوط اشیاء راپل کاران , با نصب توری ها و شبکه های مخصوص از سقوط اشیاء جلوگیری و از صدمات جانی و مالی پیشگیری خواهد شد. این توری ها از ابزارهای ایمنی محسوب می شوند که لازمه کار هر راپل کاری است.
  • با نصب تابلوی تردد ممنوع در جلوی ساختمان می توانید افراد را متوجه این نکته کنید که عبور و مرور تا اطلاع ثانوی ممنوع است و این ممنوعیت در راستای حفظ سلامت و ایمنی آن هاست.
  • علامت های هشدار دهنده جهت جلوگیری از عبور و مرور افراد در نظر گرفته شده است. شما می توانید علاوه بر استفاده از تابلوهای مخصوص از این علامت ها نیز استفاده کنید تا افراد متوجه آن ها شوند.
  • از کار کردن در محل های ممنوعه بپرهیزید زیرا این محل ها دارای بیشترین ریسک و خطر می باشند. اگر مجبور به کار در این مکان ها هستید احتیاط کنید و از تجهیزاتی مانند کلاه ایمنی استفاده کنید. استفاده از کلاه ایمنی می تواند تا مقدار زیادی از ایجاد صدمات جانی جلوگیری کند.

 

خطرات کار در ارتفاع

جلوگیری از سقوط افراد

عوامل مختلفی در سقوط افراد موثر است که می توان به لغزنده بودن سطوح و عدم عرض کافی اشاره کرد. همچنین عدم داشتن حفاظ مناسب می تواند زمینه را برای سقوط افراد فرآهم کند.

کارگران و راپل کاران برای جلوگیری از سقوط خود باید از تجهیزات ایمنی مانند طناب , هارنس و صندلی مخصوص استفاده کنند. استفاده از این تجهیزات تا حد زیادی می تواند از سقوط افراد جلوگیری کند اما نمی توان این خطرات را به صفر رساند. برای پیشگیری از این مساله می توانید تهمیدات زیر را به کار ببندید.

  • متوقف کردن عملیات اولین کاری است که باید در هنگام سقوط کارگران انجام داد. حفط خونسردی و توقف ابزارهای در حال کار نیز یکی دیگر از این مراحل است.
  • یکی از خطرات کار در ارتفاع برق گرفتگی است. برخی از مواقع علت سقوط افراد برق گرفتگی است. اگر کارگری بر اثر برق گرفتگی از ارتفاع سقوط کرد باید سریعا برق محل را قطع کنید و با اورژانس تماس بگیرید. از پاشیدن آب بر روی فرد برق گرفته جدا خودداری کنید.
  • اگر شدت صدمات وارده زیاد بود باید علائم حیاتی او چک شود. بررسی علائم حیاتی می تواند تشخیص اقدامات بعدی را راحت تر کند.
علایم حیاتی

علائم حیاتی علائمی هستند که نشانه وجود حیات در شخص می‌باشند و شامل موارد زیر هستند:
۱. نبض
۲. تنفس
۳. فشارخون
۴. درجه حرارت بدن

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *