شوره زدن سنگ نما

شوره زدن سنگ نما

شوره زدن سنگ نما در اغلب متریال به وجود می آید. شاید تصور کنید که یکی از عمده ترین دلیل شوره زدن سنگ نما استفاده از متریال نامرغوب است یا اینکه تنها آجر شوره می زند. این تصور کاملا اشتباه است. با خواندن این مطلب اطلاعاتی جدیدی در خصوص این مشکل پیدا خواهید کرد. همچنین سوای خدمات شوره زدن سنگ نما میتوانید قبل از آن خدمات شستشوی نمای ساختمان نیز درخواست دهید.

 

شوره زدن سنگ نما چه آسیبی به نما می زند ؟ 

شوره زدن سنگ نما باعث می شود که نمای ساختمان نازیبا و ناخوشایند به نظر برسد. نمای ساختمان بیرونی ترین بخش آن است که در معرض نمایش عموم قرار دارد و باید به بهترین نحو به آن رسیدگی شود. شوره زدن نما به موارد مختلفی بستگی دارد مه موجب می شود تا متریال دارای سفیدک هایی بر روی سطح خود شوند.

آجر

مهم ترین دلیل شوره زدن آجر وجود نمک های محلول در آب است. آجر قابلیت جذب آب بالایی دارد و در هنگام نصب بر روی نما نیز به دلیل ترکیب آب با ملات سیمان نمک را به خود جذب می کند و باعث ایجاد شوره و سفیدک بر روی سطح می شوند. در سال های گذشته از آجر در اغلب نماهای ساختمانی استفاده می شد اما بنا بر دلایل مختلفی استفاده از آن محدودتر شده است که یکی از این دلایل وجود شوره بر روی نما بود.

سنگ

سنگ ها نیز درگیر شوره و سفیدک می شوند .اما نوع سنگ ها با یکدیگر متفاوت است و تمام سنگ ها به یک میزان دچار شوره نمی شوند. علت شوره زدن سنگ نما نیز می تواند وجود نمک در محلول آب باشد. البته میزان شوره بستگی به نوع سنگ دارد.

سنگ های آهکی مانند تراورتن به دلیل ساختار آهکی که دارند بیشتر از بقیه سنگ ها در معرض ایجاد شوره قرار دارند. به طور مثال سنگی مانند گرانیت که دارای جذب آب کمتری نسبت به تراورتن است به شوره کمتری دچار می شود. در نتیجه ظاهر سنگ و عمر آن نیز افزایش پیدا می کند.

 

شوره زدن سنگ نما

نحوه از بین بردن شوره زدن سنگ نما

اگر مترال ساختمان شما دچار شوره شد به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا راه های مختلفی برای حل آن وجود دارد. با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سائیدن متریال

اولین روشی که برای از بین بردن شوره زدن سنگ نما به ذهن متبادر می شود سائیدن سنگ و متریال است. بدین منظور می توانید دستمالی زبر از جنس گونی تهیه کنید و آن را به مدت چند دقیقه بر روی سطح بکشید. برای افزایش تاثیر گذاری و پاک کردن سریع تر شوره ها می توانید از سمباده نیز استفاده کنید.

سمباده ها دارای درجات مختلفی هستند که با انتخاب درجه زیر می توانید اقدام به پاکسازی متریال کنید. در هنگام استفاده از این روش باید به شدت مراقب سنگ و آجر باشید زیرا در صورتی که فشار دست زیاد باشد ممکن است خط و خش بر روی متریال ایجاد شود.

آب و برس

بعد از سائیدن متریال راه دومی که برای رفع شوره زدن سنگ نما وجود دارد این است که سطح را به وسیله برس و آب به خوبی بشوئید. اما این روش توصیه نمی شود زیرا ممکن است موقتی باشد  و بعد از خشک شدن متریال دوباره شوره ها به سطح حرکت کنند و مجددا باعث شوره زدن شوند.

جوهر نمک

استفاده از جوهر نمک نیز می تواند باعث از بین رفتن شوره ها شود اما نکته مهمی که باید در این روش به آن توجه کنید این است که جوهر نمک را به میزانی زیادی رقیق کنید. زیرا غلظت موجود در این ماده می تواند باعث آسیب زدن به متریال نما کند. اگر با استفاده از این روش باز هم شاهد وجود شوره بر روی سطح نما بودید آخرین روش را اجرا کنید.

مواد نانو

استفاده از مواد نانو باعث می شود که سطح متریال ساختمان آب گریز شود و هیچ گونه رطوبتی به آن نفوذ نکند. این مساله موجب جلوگیری از شوره زدن سنگ نما می شود که در نتیجه زیبایی و کیفیت نما را افزایش می دهد. استفاده از مواد نانو می تواند عمر نمای ساختمان را نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد .

 

شوره زدن سنگ نما

روش های پیشگیری ازآسیب دیدگی نماهای آجری

نماهای آجری به میزان بیشتری نسبت به انواع نماها در معرض شوره زدن و آسیب دیدن هستند. با استفاده از راهکارهای زیر میزان آسیب دیدگی آن ها کاهش دهید.

  • به محض اینکه ملات بر روی سطح نما قرار داده می شود باید آجر را بر روی ان نصب کرد. اگر ملات را به مدت زیادی به همان صورت باقی بگذاریم و اقدام به نصب اجر نکنیم موجب خشک شدن ملات و عدم چسبندگی آن خواهد شد که در آینده ممکن است نمای ساختمان دچار آسیب های فراوانی شود.
  • اگر شاهد بروز شوره به میزان اندک بر روی نما هستید به سرعت آن را برطرف کنید. زیرا شوره ها قابلیت فرسایشی دارند و در صورتی که به آن بی توجه باشید در مدت زمان کوتاهی می توانند نمای آجری را به شدت تخریب کنند. با استفاده از راهکارهای زیر می توانید عملیات شوره زدایی را انجام دهید.
  • اگر در شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی می کنید حتما نمای ساختمان دارای دوده و آلودگی می شود. برای رفع آن بهتر است از اسیدهای رقیق استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که بکارگیری اسیدهای غلیظ موجب تخریب متریال خواهد شد.
  • در برخی از مواقع ترکیدن لوله ها یا نشتی آن ها باعث بروز شوره در آجر می شود. بهتر است بعد از پاکسازی آجر از شوره اقدام به رفع مشکل اصلی کنید. زیرا تا زمانی که مشکل برطرف نشود شوره ها به کار خود ادامه خواهند داد.

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *