پوشاندن درز انقطاع

پوشاندن درز انقطاع

پوشاندن درز انقطاع در ساختمان ها ضروری است. به طور کلی درز انقطاع به دلایل امنیتی لحاظ می شود و موجب عدم افتادن ساختمان ها بر روی یکدیگر در مواقعی مانند زلزله و طوفان است. تعیین میزان در انقطاع بستگی به ارتفاع ساختمان دارد و هر چه ارتفاع بیشتر باشد فاصله درز نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این مطلب به نحوه پوشاندن درز انقطاع و جوانب مختلف آن می پردازیم.

 

پوشاندن درز انقطاع چیست ؟

پوشاندن درز انقطاع چیست؟ قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم بهتر است ابتدا تعریفی از این اصطلاح داشته باشیم. درز انقطاع در ساختمان هایی لحاظ می شود که به صورت همجوار ساخته شده اند. ایجاد فاصله ای برای درز انقطاع موجب می شود تا ساختمان ها در هنگام وقوع بلایایی مانند زلزله ایمن بمانند. زیرا در هنگام وقوع زلزله خطر افتادن ساختمان ها بر روی یک دیگر وجود دارد.

 

نحوه پوشاندن درز انقطاع

روش های مختلفی برای پوشاندن درز انقطاع وجود دارد که می تواند علاوه بر افزایش کیفیت و ایمن سازی ساختمان و تعمیر نمای ساختمان به حفظ سلامت و پاکیزگی آن نیز کمک کند .

داربست

در روش استفاده از داربست می توانید درز انقطاع ساختمان را به وسیله فوم پر کنید. برخی از مجریان نما به جای استفاده از فوم اقدام به نصب توری مرغی می کنند. بعد از اینکه توری را در محل مورد نظر نصب کردید باید لایه ای از سیمان را بر روی آن بکشید. کشیدن لایه سیمان باعث می شود که زیبایی نما حفظ شود و در کنار آن نیز امنیت به بالاترین میزان خود برسد.

راپل

اگر بعد از انجام نمای ساختمان و باز کردن داربست ها متوجه شدید که درز انقطاع پوشانده نشده است می توانید به طور مجدد داربست نصب کنید و یا از راپل کاران استفاده کنید. راپل کاران می توانند به وسیله تجهیزات ایمنی با رفتن در ارتفاع اقدام به پوشاندن درز انقطاع کنند. این روش نسبت به داربست دارای سرعت بالا و کاهش هزینه ها می باشد. همچنین امنیت راپل کار نیز نسبت به فردی که بر روی داربست کار می کند به مراتب بیشتر است.

زیرا راپل کار به دلیل کار در ارتفاع مجبور به استفاده از ابزارهای ایمنی است در صورتی که کارگر عادی موارد ایمنی را در نظر نمی گیرند.

نحوه پر کردن درز انقطاع با مصالح

از مصالح مختلفی می توان برای پوشاندن درز انقطاع استفاده کرد اما یکی از مصالحی که اغلب مجریان با تجربه از آن استفاده می کنند ورق های گالوانیزه است. ورق های گالوانیزه دارای روکشی از جنس ” روی ” هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی و جوی دارند .

 

پوشاندن درز انقطاع

مزایای پر کردن درز انقطاع با ورق های گالوانیزه

ورق های گالوانیزه بهترین روش برای پوشاندن درز انقطاع هستند. زیرا دارای قابلیت های زیر می باشند.

  • ورق های گالوانیزه مورد تایید شهرداری هستند و در هنگام دریافت پایان کار هیچ ایرادی از این سازمان دریافت نخواهید کرد.
  • استفاده از ورق های گالوانیزه سرعت کار را به شدت افزایش می دهد و شما می توانید در عرض کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به پر کردن درز های انقطاع کنید.
  • این ورق های به دلیل روکشی که از جنس روی دارند به میزان قابل ملاحظه ای در برابر انواع شرایط جوی و محیطی مقاوم اند. عدم زنگ زدگی , عدم فرسایش و خوردگی از مهم ترین ویژگی های ورق های گالوانیزه محسوب می شود. تکنولوژی گالوانیزاسیون تنها در خصوص ورق ها نیست بلکه برای نصب سنگ نما نیز می توان از پیچ های گالونیزه بهره برد. این پیچ ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند می توانند وزن زیاد سنگ ها را تحمل کنند و در طول زمان از شل شدگی و ریزش آن ها جلوگیری کنند.
  • اغلب ورق های گالوانیزه تنوع رنگی دارند. به طور پیشفرض رنگ های قرمز , سفید و مشکی در بازار موجود اند اما اگر بخواهید از رنگ های دیگر استفاده کنید می توانید آن را به کارخانه سفارش دهید و با پرداخت هزینه ای بیشتر رنگ دلخواه خود را دریافت کنید.

 

نکات مهم در پوشاندن درز انقطاع به وسیله ورق های گالوانیزه

در هنگام پر کردن درزهای انقطاع نکات مهمی وجود دارد که باید در حین کار به آن ها توجه داشته باشید در غیر این صورت عدم رعایت نکات مهم و اصلی می تواند کیفیت نهایی کار شما را تحت تاثیر قرار دهد .

  • قبل از سفارش و خرید ورق های گالوانیزه باید ارتفاع ساختمان به دقت بررسی شود. همچنین بررسی فاصله درز انقطاع نیز بسیار مهم و ضروری است.
  • در صورتی که ساختمان ها کاملا با یکدیگر مساوی نباشند می توانید مقداری از ورق گالوانیزه را خم کنید و سپس اقدام به پیچ و رولپلاک آن کنید. زیرا با خم کردن ورق باعث می شوید که هر دو طرف آن پیچ شود.
  • فاصله استاندارد بین پیچ ها را در نظر بگیرید. بهترین و مناسب ترین فاصله بین پیچ ها 1 متر است. رعایت این فاصله باعث می شود تا در هنگام وقوع طوفان یا زلزله ورق ها تکان نخورند و سر وصدا تولید نشود .

 

پوشاندن درز انقطاع

توصیه های مهم

  • شما می توانید در هنگام نما کاری و پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها به طور همزمان عملیات پوشاندن درز انقطاع را نیز انجام دهید. در سال های گذشته این کار ضروری نبوده و شهرداری تمام ساختمان ها را ملزم به پوشاندن این درز نکرده بوده اما اگر اقدام به بازسازی سنگ نما می کنید بهتر است پوشاندن درز را نیز انجام دهید.
  • در صورتی که درز انقطاع را نپوشانده اید به مرور زمان شاهد لانه کردن پرندگان و یا ورود حیواناتی مانند گربه در ساختمان خواهید بود. این مساله به شدت آسایش ساکنین را تحت تاثیر قرار می دهد.

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *