بازسازی نمای قدیمی

بازسازی نمای قدیمی

بسیاری از ساختمان های قدیمی نیاز به بازسازی دارند. بازسازی نمای قدیمی موجب می شود که زیبایی و امنیت نما افزایش پیدا کند. زیرا فرسوده شدن سنگ ها در طی زمان مشکلاتی از قبیل ریزش و … به وجود می آورند .در این بخش به بازسازی نمای قدیمی پرداخته ایم.

 

بازسازی نمای قدیمی به چه دلیل انجام می شود؟

اغلب دلایلی که موجب بازسازی نمای سنگی ساختمان می شود مربوط به شرایط محیطی است. عوامل جوی بعد از عوامل انسانی بیشترین تاثیر را در تخریب و فرسایش سنگ های ساختمانی دارند. سنگ نما به ساختمان زیبایی می بخشد

اما اگر این نما دچار فرسایش شود و بازسازی نگردد می تواند تبدیل به بلای جان ساکنین شود.

زیرا سنگ ها به مرور زمان دچار شل شدگی و افتادگی می شوند که باعث ایجاد خسارات مالی و جانی متعددی خواهد شد. اگر نما کردن ساختمان توسط یک فرد با تجربه و ماهر انجام شده باشد عمری بالغ بر 15 تا 30 سال خواهد داشت.

 

دلایل بازسازی نمای قدیمی

دلایل بازسازی نمای قدیمی می تواند شامل 3 حالت مختلف باشد. اگر سنگ های نما شل شده اند , اگر زیبایی خود را از دست داده اند و یا اگر قصد دارید ساختمان را تغییر کاربری دهید می توانید اقدام به بازسازی آن کنید.

 

افزایش استحکام نما

همان طور که اشاره کردیم یکی از دلایل ایجاد خرابی و شل شدگی سنگ نما خطای انسانی است. متاسفانه برخی از مجریان غیر حرفه ای به نحوی نمای ساختمان را می سازند که دارای کمترین مقاومت است.

مخلوط کردن خاک در ملات , عدم خشک کردن صحیح ملات , عدم استفاده از پیچ و رولپلاک و … از مهم ترین عواملی هستند که موجب می شود بعد از گذشت چند سال شاهد از دست رفتن استحکام سنگ ها شویم. اگر قصد دارید مجددا نمای ساختمان خود را بازسازی کنید حتما سنگ ها را پیچ و رولپلاک کنید تا بر اثر عواملی مانند زلزله و طوفان دچار سقوط و ریزش نشوند.

یکی از خدمات برای بازسازی نمای ساختمان، خدمات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان است. این کار بدون داربست و با طناب انجام میشود.

 

بازسازی نمای قدیمی

افزایش زیبایی نما

امروزه شاهد نماهای مدرن در سطح شهر هستیم. نماهایی که با انواع سنگ های تراورتن , کامپوزیت , شیشه و … هستند به شدت بر زیبایی نما اضافه می کنند. شاید منزل شما دارای یک نمای قدیمی و آجری باشد و تمایل داشته باشید که آن را تبدیل به یک نمای شیک و مدرن کنید.

در خصوص بازسازی نمای قدیمی این نکته را در نظر داشته باشید که نما باید با بافت خانه های مجاور هماهنگ باشد. به طور مثال اگر بافت محله شما نسبتا قدیمی است نمی توانید از نماهای بسیار مدرن مانند شیشه استفاده کنید. زیرا عدم هماهنگی موجب نازیبا شدن آن خواهد شد.

 

تغییر کاربری ساختمان

برخی از ساختمان ها بعد از گذشت چند سال تغییر کاربری پیدا می کنند. به طور مثال اگر قصد دارید یک مجتمع مسکونی را تبدیل به یک مجتمع تجاری و تفریحی کنید باید نمای آن را تغییر دهید.

زیرا نمای یک مجتمع مسکونی به طور کلی با مجتمع های تجاری متفاوت است. بدین منظور می توانید نمای کامپوزیت را جایگزین نمای قبلی کنید.

 

مراحل بازسازی نمای قدیمی

پس از اینکه به دلایل بازسازی نمای ساختمان پی بردید نوبت به این می رسد که مراحل آن را بدانید. در انجام این کار سه مرحله اصلی پیش روی شماست که باید آن ها را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

 

طراحی نما

در طراحی نما باید چند مورد مهم را در نظر داشته باشید:

  • مقرون به صرفه بودن اولین فاکتور در طراحی نما محسوب می شود. زیرا قبل هزینه زیادی برای انجام نمای ساختمان پرداخته شده است و طبیعتا هیچ فردی تمایل ندارد که برای بازسازی مجدد هزینه زیادی بپردازد.
  • سازگار بودن با اقلیم و شرایط آب و هوایی از دیگر فاکتورهاست که در طراحی نما نقش مهمی ایفا می کند. برخی از متریال نباید در هر اقلیمی بکار گرفته شوند. زیرا کارآیی لازم را نخواهند داشت.
  • هماهنگی با بافت مجاور سومین پارامتر در طراحی نما محسوب می شود. در بالا اشاره کردیم که شما نمی توانید از نمای بسیار مدرن در یک بافت قدیمی و سنتی استفاده کنید.

2 توصیه مهم برای طراحان نمای ساختمان

  • طراحان نمای ساختمان باید خلاقیت زیادی داشته باشند. خلاقیت به این معنی که با کمترین تخریب بیشترین تغییر را به وجود آورید. این مساله موجب کاهش هزینه و سرعت کار خواهد شد.
  • اگر می خواهید در طی بازسازی نما , ساختمان به طور کلی هویت خود را از دست ندهد می توانید از المان های نمای قبلی استفاده کنید.

 

بازسازی نمای قدیمی

انتخاب مصالح

در انتخاب مصالح نمای ساختمان باید چند مورد اساسی را لحاظ کنید:

  • کاربری ساختمان را مد نظر قرار دهید. ابتدا باید بررسی کنید که دلیل بازسازی نما کدام یک از سه موردی است که در بالا به آن اشاره کردیم.
  • بودجه ای که برای بازسازی نما در نظر گرفته شده است نیز در انتخاب مصالح نقش بسیار مهمی دارد. باید متریالی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری با بودجه کارفرما را دارد.
  • شهرداری ها ضوابط خاصی برای اجرای نمای ساختمان دارند. حتما قبل از انتخاب مصالح این ضوابط را مطالعه کنید.

2 توصیه مهم برای انتخاب مصالح ساختمان

  • ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید نمای قبلی را به کلی تخریب کنید یا تنها پوسته ای بر روی آن بکشید.
  • اگر قصد دارید بر روی نمای قبلی پوسته ای بکشید می توانید از کامپوزیت استفاده کنید. همچنین ورق های گالوانیزه و پلی کربنات نیز گزینه های بسیار خوبی هستند. زیرا سرعت اجرای بالایی دارند و هزینه آن ها نیز بسیار مناسب است.

اجرای نما

در بازسازی و اجرای نمای ساختمان باید نکات زیر در نظر گرفته شوند :

  • بازسازی نما با اجرای اولیه نما دارای تفاوت های عمده ای است که اگر آن ها را در نظر نگیرید نتیجه خوبی نخواهید گرفت. اغلب مجری های حرفه ای این نکات را به خوبی می دانند.
  • در بازسازی نمای قدیمی نمی توانید به تمام المان های نما دست بزنید. دستکاری آن ها نتیجه کار شما را به شدت تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.
  • بازسازی نما باید به نحوی انجام شود که خسارت و آسیبی به سازه اصلی وارد نشود. طراحی مناسب و انتخاب صحیح متریال می تواند از بروز این مساله جلوگیری کند.

 

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *