آب بندی نما

آب بندی نما

مهم ترین کاربرد آب بندی نما جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون ساختمان و هدر رفتن انرژی می شود. امروزه اغلب ساختمان های نوساز آب بندی می شوند. اما در آب بندی نما هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید ساختمان های قدیمی خود را نیز با این روش ایمن تر کنید و کیفیت آن را افزایش دهید. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نما با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران در تماس باشید.

 

عدم آب بندی نمای ساختمان چه عواقبی به همراه دارد؟

آب بندی نما در اغلب ساختمان ها انجام می شود زیرا یکی از فاکتورهای کیفیت در آن محسوب می شود. آب بندی نما در برخی از اقلیم ها بسیار واجب و ضروری است. تصور کنید در شهری مانند مازندران زندگی می کنید و به دلیل نزدیکی به دریا رطوبت هوا بسیار بالاست. اگر اقدام به آب بندی نمای ساختمان نکنید به مرور زمان شاهد نفوذ رطوبت به درون خانه خواهید بود. اما 5 علت مهم در آب بندی نمای ساختمان چیست؟

 

علت آب بندی نمای ساختمان

عدم نفوذ رطوبت

همان طور که اشاره کردیم از مهم ترین علل آب بندی کردن نمای ساختمان می توان به عدم نفوذ رطوبت به درون آن اشاره کرد. شرایط محیطی در این مساله از اهمیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر شهرهای شمال کشورمان استان های جنوبی مانند خوزستان نیز در فصول گرم سال دارای آب و هوایی مرطوب است. اگر در این اقلیم ساختمان ها آب بندی نشوند با نفوذ رطوبت به درون آن شاهد تخریب تدریجی مصالح خواهیم بود.

پیشگیری از شل شدن سنگ ها

هنگامی که آب بندی نمای ساختمان را انجام می دهید از شل شدگی و در نهایت افتادگی سنگ نما نیز پیشگیری می شود. زیرا بارش برف و باران موجب می شود تا رطوبت به پشت سنگ ها نفوذ کند و به مرور زمان موجب کاهش مقاومت ملات شود. این مساله به شدت برای ساکنین خطرناک است زیرا سقوط سنگ نما موجب بروز خسارات جانی و مالی فراوانی در طی سال های اخیر شده است.

به طور مثال سنگ هایی مانند گرانیت که به طور ذاتی دارای چسبندگی پایینی هستند و به خوبی به ملات سیمان نمی چسبند دارای بیشترین خطر می باشند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله علت ریزش سنگ نما را مطالعه کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی

آب بندی نمای ساختمان موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. در فصول سرد سال دمای درون ساختمان 10 درجه گرم تر و در فصول گرم سال دما 5 درجه خنک تر می ماند. به همین دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن از دیگر ویژگی های آب بندی کردن نمای ساختمان محسوب می شود. اغلب کارشناسان و مجری های با تجربه توصیه به انجام این کار می کنند.

 

آب بندی نما

پیشگیری از شوره زدن نما

شوره زدن نما از مشکلات رایج است. اما این مشکل به وسیله آب بندی کردن به راحتی حل می شود. برخی از نماها به دلیل نوع مصالح و سنگ هایی که در ساخت آن استفاده می شود مستعد شوره زدن هستند که به مرور زمان موجب تخریب تدریجی ساختمان خواهد شد.

عدم آلودگی نما

با آب بندی نمای ساختمان تمام درزها و شکاف ها بسته می شود. همان طور که بارها شاهد بودید بسیاری از نماهای ساختمان دچار آلودگی می شوند و این آلودگی معمولا از طریق درزها و شکاف ها ایجاد می شود. آب بندی نمای ساختمان می تواند از آلودگی درزها و شکاف ها پیشگیری کند و موجب شود که ظاهر ساختمان مدت زمان طولانی تری تمیز بماند.

 

نحوه آب بندی در نماهای مختلف ساختمانی

هر ساختمانی با یک نوع متریال نما می شود .امروزه شاهد ساختمان هایی با نمای کامپوزیت , سیمان , آجر , سنگ و شیشه در سطح شهر هستیم که هر کدام از آن ها به نحوی آب بندی می شوند که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از متریالی به نام ورق های فلزی ساخته می شود که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. از ویژگی های این نما می توان مقرون به صرفه بودن و سرعت بالا در اجرا دانست. اما در چند سال گذشته آب بندی نما در ساختمان های کامپوزیت به وسیله لاستیک های مخصوصی انجام می شد که در درزهای نما به کار برده می شدند. اما امروزه از چسب های پلی اورتان استفاده می شود.

بدین منظور باید باید لاستیک های قدیمی را از درز نما پاکسازی کرد و تمام درزها و شکاف ها را به وسیله چسب پلی اورتان پر کرد. هنگامی که در حال چسب کاری هستید مراقب باشید که چسب بر روی ورق کامپوزیت برخورد نکند زیرا پاکسازی آن بسیار دشوار است و ممکن است به نمای ساختمان آسیب جدی بزند.

آب بندی نمانمای شیشه ای

نمای شیشه ای از جذاب ترین و مدرن ترین نماهای ساختمانی محسوب می شوند که باید در آب بندی نما به شدت حوصله و دقت به خرج داد. هنگامی که در حال پر کردن درزها و شکاف های نمای شیشه ای هستید باید ابتدا چسب کاغذی را در کنار درزه بزنید تا اگر چسب بر روی شیشه برخورد کرد با جداسازی چسب کاغذی بتوانید از بروز مشکل جلوگیری کنید.

زیرا ممکن است پاک کردن شیشه به طور مستقیم موجب بروز خط و خش بر روی آن شود که زیبایی ساختمان را به شدت تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

نمای سیمانی , آجری و سنگی

طریقه آب بندی نمای سیمانی , آجری و سنگی به این صورت است که ابتدا باید ترک های موجود در سطح نما بررسی و به خوبی ترمیم شوند زیرا وجود ترک ها می تواند آب بندی نما را بی تاثیر کنند. ترمیم سطوح نما نباید به وسیله ماده پلی اروتان و سیلیکون انجام شود زیرا به نما آسیب جدی می زند. بعد از ترمیم و بر طرف کردن ترک ها می توانید عملیات آب بندی را شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر از انواع متریال نمای ساختمان هم شما می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

 

2 نظرات

    • سلام بر شما. در این صورت رطوبت محیط بیرون به درز های نمای ساختمان نفوذ می کند و در طولانی مدت نه تنها نمای ساختمان را خراب می کند بلکه ممکن است حتی به داخل ساختمان نیز نفوذ کند و لوازم داخل خانه را نیز مورد آسیب قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *