7 تا از واجب ترین ابزار نمای ساختمان

ابزار نمای ساختمان

ابزار نمای ساختمان از وسایل ضروری است که باید در اختیار سازنده قرار بگیرد تا بتواند به خوبی نمای ساختمان را بر طبق نقشه اجرا کند. این ابزارهای تعداد بسیار زیادی دارند اما در این مقاله به معرفی 7 نوع آن ها می پردازیم. اگر به صنعت نما سازی علاقه مند هستید با خواندن این مقاله می توانید با ابزار نمای ساختمان آشنا شوید. 

ابزار نمای ساختمان بر چه اساسی تعیین می شود؟

ابزار نمای ساختمان بسیار متنوع هستند و تقریبا تمام آن ها ضروری اند. استفاده از ابزارهای مختلف بر اساس نوع نما , جنس نما , متریال و نقشه آن تعیین می شوند. اما در این بخش به معرفی ابزارهایی می پردازیم که بیشترین کارآیی را دارند.

اسکرید

اسکرید نام یک ابزار نمای ساختمان است که به وسیله آن می توان ناهمواری ها سطح را برش داد. زمانی که قصد دارید سنگ نما را نصب کنید باید ابتدا سطح زیرین آن ها را مسطح کنید تا در هنگام نصب سنگ مشکلی پیش نیاید. اگر سنگ نما بر روی نما همواری نصب شود، موجب بروز مشکلاتی از جمله شل شدگی و سقوط سنگ در کوتاه مدت و نفوذ رطوبت به پشت آن خواهد شد.

زمانی که سطح زیرین سنگ هموار نباشد و رطوبت و آب جذب ملات پشت سنگ شود موجب می شود که ملات به سرعت کیفیت خود را از دست بدهد و نتواند وزن سنگین سنگ را تحمل کند. در این هنگام خطرات مالی و جانی ساکنین ساختمان را تهدید می کند. پس اسکرید از مهم ترین ابزار نمای ساختمان محسوب می شود.

زنجیر و میخ لوئیس

زمانی که نما کار باید بعد از برش سنگ ها آن ها را از جای خود بلند کند و در محل مورد نظر نصب کند باید این کار را به وسیله زنجیر و میخ لوئیس انجام دهد. زیرا برداشتن سنگ های سنگین به وسیله دست امکان پذیر نیست. ابزار نمای ساختمان به نام زنجیر و میخ لوئیس موجب می شود تا در هنگام بلند شدن سنگ آسیبی به آن وارد نشود.

زیرا برخی از سنگ ها به دلیل بلورها و ترک های احتمالی که دارند به شدت حساس می باشند و باید دقت زیادی در حمل و نقل آن ها کرد.

ابزار نمای ساختمان

اره دیسکی

اره های دیسکی از دیگر ضروری ترین ابزار نمای ساختمان هستند که در اغلب نما کاری ها از آن ها استفاده می شود. در برخی مواقع نیاز به برش سنگ و یا یک قطعه مانند قاب داریم و زمان کمی در اختیار داریم . مجری نما به وسیله اره دیسکی اقدام به برش قطعه مرود نظر در کمترین زمان و بیشترین دقت می کند.

زیرا این نوع اره ها دارای دقت بیشتری نسبت به اره های دستی هستند و مزیت دیگری که دارند امنیت آن هاست. در استفاده از اره های دستی احتمال بریدن دست زیاد است اما در اره های دیسکی این گونه نیست.

 

ابزار نمای ساختمان

چکش مخصوص آجر

اگر مجری نما قصد داشته باشد که ساختمان را به وسیله آجر نما کند و یا از آجر و متریال دیگر مانند چوب یک نمای تلفیقی بسازد باید از ابزار نمای ساختمان به نام چکش مخصوص آجر استفاده کند. در نماهای آجری و تلفیقی برش آجر انجام می شود.

برای برش دادن آن باید از چکش مخصوص استفاده کرد همچنین در هنگام قرار دادن آجر در جای مورد نظر باید از این چکش استفاده کرد تا به طور منظم و مرتب بر سر جای خود قرار بگیرند. اگر چیدن آجر را به طور دستی انجام دهیم موجب بروز نا هماهنگی و نمایی نازیبا خواهد شد.

 

مخلوط کن

ساختن بتونه از ملزومات نما کاری است. بتونه در مناطق مختلف نما کاربرد دارد و موجب مستحکم کردن متریال می شود. یکی از ابزارهای بسیار ضروری در ساخت و ساز و نما کاری ماشینی به نام مخلوط کن است. در این ماشین آب و سیمان ریخته می شود تا تمام دانه های ریز و درشت سیمان با یکدیگر مخلوط شوند و یک بتونه یک دست تحویل می دهد.

در مطالب پیشین به نکات مهم در خصوص نما کاری اشاره کردیم و به این مساله پرداختیم که برای نما کاری باید از سیمان شسته شده استفاده کرد زیرا این نوع از سیمان ها بعد از شسته شدن مقاومت آن ها افزایش پیدا می کند. پس قبل از اینکه سیمان را در ماشین مخلوط کن بریزید تمام نکات مربوط به آن را رعایت کنید تا کیفیت نهایی کار افزایش پیدا کند.

ابزار نمای ساختمان

مته و رولپلاک

مته و رولپلاک را جزو اساسی ترین ابزار نمای ساختمان می دانند. زیرا نصب سنگ های نما بدون پیچ و رولپلاک کردن آن ها امری بسیار اشتباه است. زمانی که سنگ ها برای نما کردن در محل نصب می شوند باید به وسیله پیچ و رولپلاک مستحکم شوند. زیرا برخی از سنگ ها مانند گرانیت دارای وزن زیادی هستند. عدم چسبندگی این نوع از سنگ ها نیز موجب می شود تا برای چسبندگی به سطح نما , ملات کافی نباشد و بعد از مدتی سنگ ها دچار ریزش شوند.

عوامل مختلفی در شل شدگی و ریزش سنگ ها دخیل است که اغلب آن ها به عوامل انسانی مربوط می شود. اما عوامل طبیعی مانند باران های اسیدی , زلزله و طوفان را نیز می توان در این دسته قرار داد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از سایز مته و رولپلاک هم مقاله دیگر ما را در لینک مطالعه کنید. از مته، پیچ و رولپلاک برای مقاوم سازی تمای ساختمان یا همان پیچ و رولپلاک نمای ساختمان استفاده میشود. 

ابزار نمای ساختمان

دستگاه پولیش

زمانی که متریال نما بر روی سطح نما نصب می شوند ظاهر آن ها کثیف است. این آلودگی به دلیل تماس مستقیم آن ها با ملات , سیمان و بتونه است. به همین دلیل بکار بردن دستگاه پولیش می شود که بعد از اتمام کار با روشن کردن و کشیدن آن بر روی سنگ ها درخشش خاصی پیدا کنند و تمام آلودگی ها از سطح آن پاک شود. پولیش می توند به افزایش کیفیت و زیبایی کار کمک زیادی کنند.

ابزار نمای ساختمان

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *