براق کردن سنگ نما

براق کردن سنگ نما بدون داربست چگونه انجام می شود؟

به عملیات براق کردن سنگ نما واکس نیز گفته می شود. این عملیات به وسیله دو ماده انجام می شود که می توان به مایع رزین و جلای سنگ اشاره کرد. رزین نوعی ماده شیمیایی است که با غلظت پایین مورد استفاده قرار می گیرد و جلای سنگ نیز به صورت واکس موجود است. در این مطلب به براق کردن سنگ نما و جوانب مختلف آن می پردازیم.

 

براق کردن سنگ نما

براق کردن سنگ نما باعث افزایش زیبایی در نمای ساختمان می شود. این کار را می توان در خصوص تمام متریال به کار رفته در نما انجام داد. زیرا به مرور زمان نما دچار تیرگی و کدر شدگی می شود و این مساله به دلیل آلودگی های هوایی صورت می گیرد. در براق کردن سنگ نما از مایع رزین و جلا دهنده سنگ استفاده می شود که به آن واکس نما نیز گفته می شود. اما براق کردن نما چه مزایایی برای ساختمان دارد؟

برای اطلاعات بیشتر از رزین کاری نما با راپل هم شما می توانید مقالات پیشین ما را مطالعه کنید. همچنین سوای خدمات واکس و براق کردن نما میتوانید قبل از آن خدمات شستشوی نمای ساختمان نیز درخواست دهید.

 

مزایای براق کردن سنگ نما

از بین بردن منافذ سنگ

اغلب متریالی که در نمای ساختمان به کار می روند دارای منافذی ریزی در سطح هستند. این منافذ در مورد آجر . انواع سنگ های ساختمانی وجود دارد که به مرور زمان باعث جذب آب و آلودگی می شوند که در نهایت زمینه مناسب برای تخریب سنگ را مهیا می کنند. اما با استفاده از مواد شیمیایی مانند رزین می توان علاوه بر براق کردن سنگ نما اقدام به از بین بردن و بستن این منافذ نیز کرد.

عدم نفوذ آب به سنگ

با استفاده از مواد مناسب برای افزایش براقیت ساختمان می توانید آن را در برابر نفوذ آب نیز ایمن کنید. در شهرهایی مانند شهرهای شمالی کشور که بارندگی باران و برف زیاد است باید تمام ساختمان ها با استفاده از مواد مخصوص در برابر جذب آب مقاوم شوند تا در گذر زمان سنگ ها با جذب آب دچار خساراتی از جمله شل شدگی و سقوط نشوند.

نو شدن سنگ ها

اغلب افراد بعد از گذشت سال ها از نمای ساختمان ترجیح می دهند سنگ ها را تعویض کنند و دلیل آن را تیرگی و کثیف شدن سنگ ها بیان می کنند. در صورتی که با استفاده از مواد مناسب می توان به میزان چشم گیری به براق کردن سنگ های نما کمک کرد. این روش علاوه بر افزایش زیبایی نما می تواند به عنوان یک ترمیمی نیز به کار برده شود. هزینه براق کردن سنگ نما از تعویض آن به مراتب کمتر است.

 

براق کردن سنگ نما

مراحل انجام کار

پولیش سنگ یا براق کردن آن دارای روش های مختلفی است. همان طور که اشاره کردیم با استفاده از دو ماده می توانید اقدام به این کار کنید. در ادامه مطلب هر دو روش را برای شما بازگو می کنیم.

 

روش اول

در روش اول ابتدا باید سطح را از هر گونه آلودگی پاک کنید. اغلب ساختمان ها بر روی سنگ نمای آن ها دوده هایی تشکیل می شود که ظاهر ساختمان را تیره و کدر می کند. این مشکل معمولا در شهرهای بزرگ و صنعتی رخ می دهد. واکس زدن نما بر روی سنگ های آلوده هیچ تاثیری ندارد و زحمت و هزینه شما به هدر خواهد رفت. برای اینکه بتوانید سطح را به خوبی تمیز کنید می توانید از سنگ سابی نما نیز استفاده کنید.

سنگ سابی نما به میزان چشم گیری موجب پاکسازی آن از هر نوع آلودگی می شود. بعد از اینکه نما به خوبی خشک شد می توانید اقدام به براق کردن آن از طریق رزین یا جلا دهنده سنگ کنید.

اگر قصد دارید از رزین استفاده کنید باید آن را در مخزن و جایگاه مخصوص بریزید زیرا دستگاه پالیشینگ برای این منظور وجود دارد. بعد از اینکه مواد را کاملا در دستگاه قرار دادید آن را روش کنید و بر سطوح مورد نظر بکشید تا به خوبی براق شود.

عملیات پالیش باید به دقت انجام شود تا مطمئن شوید که تمام منافذ و نقاط مورد نظر پالیش شده اند . بعد از اینکه پالیش خشک شد به سراغ استفاده از فرچه نرم تر می رویم.

بعد از اینکه مواد پالیش کاملا خشک شد فرچه نرم را بر روی آن می کشیم. با این کار باعث می شویم که مواد پالیش از سطح جدا شوند و براقیت خود را به خوبی نشان دهند.

براق کردن سنگ نما

 

روش دوم

روش دوم که به آن روش سنتی نیز گفته می شود برای مواقعی کاربرد دارد که شما قصد دارید بخش کوچکی از سنگ را براق کنید. در غیر این صورت استفاده از روش اول معقول تر به نظر می رسد.

در مواقع مختلفی لکه هایی بر روی سنگ ایجاد می شود که تمیز کردن آن ها نیاز به ابزارهایی مانند واکس و سنگ ساب ندارند و ترجیح می دهید که خودتان دست به کار شوید.

برخی از لکه های جزیی را می توانید به وسیله جوش شیرین برطرف کنید. بدین منظور مقداری از جوش شیرین را در مقداری آب ترکیب کنید و محلول به دست آمده را در محل مورد نظر بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه با یک دستمال تمیز کنید.

اما اگر لکه ها عمق و سعت زیادی دارند فقط باید به وسیله سنگ سابی ترمیم شوند.

به طور مثال لکه هایی که بر اثر جوهر نمک و اسید به وجود می آیند با جوش شیرین برطرف نخواهند شد.

لکه هایی که از سوختن حاصل می شوند نیز در این دسته قرار می گیرند و برای پاکسازی آن باید دستگاه سنگ ساب را تا جایی بر روی سنگ حرکت دهیم تا لکه کاملا محو شود. برای بهبود نتیجه نیز می توان از پولیش یا واکس نیز بر روی آن استفاده کرد.

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *