ترمیم سنگ نما بدون داربست

ترمیم سنگ نما بدون داربست چگونه است؟ بعد از گذشت چند سال از اجرای نمای ساختمان عوامل مختلفی در آسیب دیدگی آن ها ایفای نقش خواهند کرد.


تفاوت ترمیم و بازسازی سنگ نما

ترمیم سنگ نما بدون داربست چگونه است؟

بعد از گذشت چند سال از اجرای نمای ساختمان عوامل مختلفی در آسیب دیدگی آن ها ایفای نقش خواهند کرد. عواملی مانند باران های اسیدی، طوفان و زلزله از اصلی ترین دلایل آسیب دیدگی سنگ نما است.

در این مقاله به ترمیم سنگ نما بدون داربست خواهیم پرداخت، همچنین می توانید برای مشاوره کلیه خدمات پیچ و رولپلاک نما، نماشویی و … با مشاوران ما در تماس باشید. 

در حوزه سنگ نما دو عبارت مهم تحت عنوان ترمیم و بازسازی وجود دارد که هر کدام از آن ها معانی مختلفی دارند.

اما ترمیم سنگ نما چیست؟ میتوان گفت ترمیم هم‌معنی مرمت است. زمانی که شما میخواهید چیزی را مرمت کنید معمولا تغییری در ساختار آن نمیدهید و آن را همانطور که بوده ترمیم و رفع ایراد میکنید.

سنگ نما نیز بعد از چند سال دچار فرسودگی میشود و نیاز به ترمیم پیدا میکند. برای آشنایی با انواع سنگ نما می توانید مقاله سنگ نما چیست؟ را بخوانید.

ترمیم سنگ نما بدون داربست

کدام سنگ ها را باید ترمیم کرد؟ 

در ترمیم سنگ نما، نمای ساختمان با نمونه قبلی کاملا مشابهت دارد و هیچ تغییری در آن صورت نمیپذیرد.

سنگ هایی که مشخصات زیر را دارند باید اقدام به ترمیم شوند تا از خرابی بیشتر جلوگیری شود. زیرا عدم ترمیم سنگ نما موجب ریزش و خطرات جانبی خواهد شد:

 

  • سنگ های ترک خورده 

برخی از سنگ ها مقاومت کمی در برابر گرما و رطوبت دارند و ممکن ست به مرور زمان ترک هایی در سطح آن ها به وجود بیاید.

  • سنگ هایی که ریزش کرده اند 

و در نهایت باید به سراغ سنگ هایی بروید که از جای خود جدا شده اند و اصطلاحا ریزش کرده اند. باید اقدام به جای گذاری سنگ های جدید کنید.

 

مراحل ترمیم سنگ نما بدون داربست 

ترمیم سنگ نما دارای مراحل مهمی است که باید هر کدام را به نحو صحیح انجام داد تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این بخش به مراحل ترمیم سنگ نما می پردازیم:

 

  • ملات 

قبل ازچسباندن سنگ هایی که ریزش کرده اند باید ملاتی را در پشت آن قرار دهیم تا سنگ ها به خوبی در جای خود مستحکم شوند. در برخی از سنگ ها که نمیتوان از ملات استفاده کرد (مانند سنگ های آنتیک) باید اقدام به استفاده از چسب مخصوص کرد.

  • پیچ و رولپلاک 

قبل از چسباندن سنگ ها باید آن ها را پیچ و رولپلاک کرد. تعداد پیچ و رولپلاک ها و فاصله استاندارد بین آن ها بستگی به نوع سنگ دارد که در مقالات قبل به آن اشاره کرده ایم.

مناسب ترین فاصله برای پیچ و رولپلاک کردن سنگ 50 سانتی‌متر است اما در سنگ هایی مانند گرانیت که بسیار سنگین هستند و چسبانندگی کمتری به ملات دارند باید هر 30 سانت یک پیچ و رولپلاک را استفاده کرد.

  • بندکشی 

بعد از نصب سنگ ها به وسیله پیچ و رولپلاک باید بندکشی انجام شود و تمام ترک ها پر شوند. انجام صحیح این کار باعث میشود که آب و رطوبت به شیارها نفوذ نکند و موجب فرسودگی ملات در پشت سنگ نشود.

 

استفاده از مواد همرنگ بر روی نما 

بعد از اینکه عمل مقاوم‌سازی سنگ نما را انجام دادید نوبت به این می رسد که با استفاده از رنگ و مواد هم رنگ با سنگ نما اقدام به یک دست کردن نما کنید.

ترمیم سنگ نما بدون داربست

نکته مهم

در انجام ترمیم سنگ نما بدون داربست میتوان بر طبق سلیقه افراد تغییراتی در ساختمان داد. اما این تغییرات نمیتواند گستردگی زیادی داشته باشد زیرا عمل ترمیم به گونه ای است که تمام تلاش راپل کاران بر حفظ ظاهر ساختمان است و تنها مشکلات آن بر طرف خواهد شد.

تغییراتی که میتوان در نمای ساختمان در حین ترمیم داد این است که برخی از مناطقی که سنگ های آن دچار ریزش شده است با سنگ و یا اجر دیگری پوشیده شود و برخی از مناطق نما را دچار تحول کرد.

 

بازسازی سنگ نمای ساختمان بدون داربست  

تفاوت بازسازی و ترمیم در نحوه انجام کار است. همانطور که در بالا گفتیم در ترمیم سنگ نمای ساختمان تغیرر و تحول اساسی رخ نمیدهد بلکه فقط مشکلات ظاهری ساختمان مرتفع می شوند اما در بازسازی این گونه نیست.

بلکه در بازسازی میتوانید کل نما را تخریب و اقدام به ساختن نمای جدید کنید. البته در برخی از مواقع میتوان بدون تخریب نمای قبلی اقدام به ساخت نمای جدید بر روی آن کرد. به همین دلیل میتوان بازسازی را زیر مجموعه ترمیم نیز دانست.

 

بازسازی در چه مواقعی اتفاق می افتد؟ 

بازسازی سنگ نما زمانی اتفاق می افتد که مشکلات نمای ساختمان به قدری زیاد شده است که قابل ترمیم نیست و بهترین گزینه برای آن بازسازی محسوب میشود.

 

  • افتادن سنگ ها به دلیل ملات نامرغوب 

ممکن است بعد از چند سال که از نما کردن ساختمان می گذرد متوجه شوید که سنگ ها یکی یکی در حال افتادن هستند. این مساله به دلیل ملات نامرغوبی است که در پشت سنگ ها کار شده و اگر شما اقدام به ترمیم کنید فایده ای ندارد زیرا باید کل ملات زیر کار عوض شود.

در این حالت باید شروع به بازسازی نما کنید.

 

  • فرسوده شدن بیش از حد نما 

اگر سنگ های نمای ساختمان در حدی فرسوده شده باشند که نتوان آن ها را ترمیم کرد باید به بازسازی روی آرود. در بازسازی کل سنگ ها عوض میشوند و ظاهر ساختمان زیبا و نو خواهد شد. مقاله مقاوم‌سازی نمای ساختمان با پیچ و رولپلاک نما راه حل مشکل فرسودگی سنگ نما را نیز بخوانید.

 

  • آسیب دیدن سنگ ها 

همانطور که میدانید باران های اسیدی که بیشتر در شهرهای آلوده جهان رخ میدهد میتواند یکی از اصلی ترین دلایل فرسودگی سنگ های ساختمانی باشد. باران های اسیدی و همچنین گرمای بیش از حد به قدری بر روی ظاهر سنگ ها تاثیر منفی میگذارد که به جز بازسازی هیچ راه دیگری نخواهیم داشت.

4 نظرات

  • ببخشید ساختمون ما خیلی قدیمیه و سنگ های نما داره میریزه، امکان رولپلاک کردن هست یا باید نما را تعویض کنیم؟ میشه راهنمایی کنید؟

    • سلام وققتون بخیر اکثر ساختمان ها این امکان را دارد و دارای جایگاه مناسبی برای راپل کااران است اما ساختمان شما باید توسط کارشناسان پیچ و رولپلاک نما بازدید شود تا صلاحیت آن تایید بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *