پیچ کردن انواع سنگ نما   

نوع سنگ چه تاثیر بر پیچ کردن دارد؟ابزار مناسب پیچ کردن انواع سنگ نما کدام اند؟دراین مقاله به نکات کلیدی در پیچ کردن انواع سنگ نما میپردازیم


پیچ کردن سنگ نما

پیچ کردن انواع سنگ نما موجب استحکام و عدم ریزش سنگ ها می شود. در پیچ و رولپلاک کردن نما ساختمان نکات مشترکی وجود دارد که جدا از نوع سنگ باید به آن ها توجه شود. تا موجب افزایش کیفیت کار شود. در این مقاله به پیچ کردن انواع سنگ نما و موارد مهم در آن اشاره می کنیم.جهت مشاوره در زمینه  پیچ و رولپلاک نما می توانید با کارشناسان ما در پیچ و رولپلاک راپل در تماس باشید.

 

نکات مهم در پیچ کردن انواع سنگ نما

امروزه پیچ کردن انواع سنگ نما در ساختمان سازی امری واجب و ضروری است. زیرا در طی سال های اخیر شاهد بروز اتفاقات و حوادث مختلف در خصوص سقوط و ریزش سنگ های نما بوده ایم. به همین دلیل مجریان ماهر در امر پیچ و رولپلاک موارد زیر را قبل از شروع کار بررسی می کنند :

 

شناسایی نوع سنگ

همان طور که می دانید گزینه های مختلفی برای انتخاب سنگ نما در اختیار افراد قرار دارد اما ابتدا باید نوع سنگ شناسایی شود تا بنابر جنس آن نکات مهم در پیچ کردن انواع سنگ نما لحاظ شود.

 

بررسی رگه ها و ترک ها

برخی از سنگ ها مانند سنگ تراورتن دارای رگه های مویی در سطح خود است. قبل از اینکه اقدام به نما سازی کنیم باید از انتخاب سنگ هایی که دارای رگه و ترک های زیادی است خودداری کنیم.

پیچ کردن انواع سنگ نما   

بررسی ضخامت و ابعاد سنگ

مورد مهم دیگری که باید قبل از پیچ کردن انواع سنگ نما بررسی شود میزان بررسی ضخامت و ابعاد سنگ

است. زیرا در هنگام سوراخ کاری باید از مته و دریلی استفاده شود که مناسب با ضخامت سنگ می باشد. در مقاله ای به ” سایز مناسب مته و رولپلاک ” اشاره کردیم.

 

نوع مصالح و مواد مصرفی

نوع ملات و احتمالا چسب هایی که برای نصب سنگ ها استفاده خواهد شد باید مشخص شود.

 

شناسایی نوع دیوار و سطح زیرین نما

یکی دیگر از کارهایی که باید قبل از پیچ کردن انواع سنگ نما به آن توجه ویژه ای شود شناسایی نوع دیوار و سطح زیرین نماست تا در صورت نیاز قبل ازشروع اقدام به اصلاح آن کنیم.

 

انتخاب ابزار و ادوات مورد نیاز

مجریان ماهر قبل از شروع کار و بررسی تمام جوانب اقدام به انتخاب ابزار و ادوات مناسب می کنند. پیچ و رولپلاک , مته , دریل و سیم اسکوپ از ابزارهای مورد استفاده در پیچ کردن سنگ نما محسوب می شوند.

 

نکته مهم

عدم بررسی و لحاظ کردن هر کدام از موارد بالا می تواند موجب وارد آمدن فشار اضافی به سنگ و در نهایت ریزش و سقوط آن ها شود.

 

ابزارهای مناسب

 

دریل

دریل اولین ابزاری است که باید به آن توجه کرد. برای سوراخ کاری برخی از سنگ ها که دارای ضخامت کمی هستند لازم است که از دریل چکشی استفاده شود زیرا دریل چکشی می تواند کم ترین ضربه را به سنگ وارد کند و از ایجاد ترک و شکستگی در سطح آن جلوگیری کند.

 

پیچ گالوانیزه

پیچ هیای گالوانیزه پیچ هایی هستند که دارای روکشی از جنس ” روی ” می باشند که این روکش پیچ را در برابر عواملی مانند زنگ زدگی , رطوبت , سرما و گرما مقاوم می کند و می تواند وزن بالای سنگ را به خوبی تحمل کند.

پیچ کردن انواع سنگ نما   

رولپلاک مخصوص

برای پیچ کردن انواع سنگ نما رولپلاک های مختلفی وجود دارد. رولپلاک هایی مانند : توکار , روکار , فیشر و پروانه ای از پرکاربردترین آن ها محسوب می شوند که معمولا از رولپلاک توکار استفاده می شود . زیرا فاقد لبه های اضافی هستند.

 

چسب پلی اورتان و اپوکسی

در مواقعی پیش می آید که سنگ نما دارای ضخامت بسیار کمی است. این نوع از سنگ ها را نمی توان پیچ و رولپلاک کرد زیرا مقاومت پایینی دارند و دچار شکستگی می شوند. در این مواقع باید از چسب های مخصوص که از جنس پلی اورتان و اپوکسی هستند در نصب سنگ ها استفاده کرد.

 

تسمه و بست

اگر مجریان پیچ و رولپلاک بخواهند سنگ های قطور و سنگین را نصب کنند باید علاوه بر استفاده از پیچ و رولپلاک از بست های ” ال ” شکل و تسمه برای مهار کردن آن ها استفاده کنند زیرا این سنگ ها وزن بالایی دارند.

 

انکر بولت

انکر بولت ها یا همان رولپلاک برای اتصال سازه و سنگ به یک سطح بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد آن ها بیشتر در صنعت است اما زمانی که قرار باشد در نما سازی از سنگ های قطور و سنگین استفاده شود و امکان پیچ و رولپلاک کردن آن ها نیز وجود نداشته باشد کاربرد پیدا می کنند. انکر ها در دو نوع فلزی و پلاستیکی وجود دارند که بنا بر نیاز از آن ها استفاده خواهد شد.

 

روش پیچ کردن انواع سنگ نما

همان طور که متوجه شدید نمی توان از یک روش ثابت برای پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها استفاده کرد زیرا عوامل مختلفی مانند نوع , جنس و ضخامت سنگ در انجام فرآیند دخیل هستند. اما به طور کلی سنگ هایی که عرض آن ها بیشتر از 20سانتی متر است را می توان با دریل هیلتی سوراخ کرد اما سنگ هایی که عرض کمتری دارند و عرض آن ها زیر 15 سانتی متر است می توان برای سوراخ کردن آن ها از دریل معمولی کمک گرفت.

 

دریل مناسب برای سوراخ کاری انواع سنگ

نوعی از دریل ها وجود دارند که به آن ها دریل دیمر دار گفته می شود. دریل های دیمر دار دارای زمان هستند و برای سوراخ کاری سنگ هایی با ضخامت بالا مناسب اند. به طور مثال سنگ گرانیت که دارای قطر زیادی است باید حتما به وسیله دریل دیمر دار سوراخ شود. اما سنگ هایی که ضخامت بالایی ندارند قابل سوراخ کاری به وسیله دریل های معمولی هستند.

2 نظرات

    • سلام وقتتون بخییر بستگی به میزان ترک و نوع سنگ دارد و می تواند به بهترین شکل توسط یک متخصص تشخیص داده شود راهکار مناسبی در جهت کنترل و تعمیر سنگ نما بکار گیرد جهت دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در پیچ و رولپلاک نما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *