ایمنی راپل کار

ایمنی راپل کار

ایمنی راپل کار با استفاده از تمام تجهیزات ایمنی تامین می شود. این شغل که لازمه آن گذراندن دوره های آموزشی و کسب گواهینامه های معتبر است جزو پر درآمدترین و همچنین هیجان انگیزترین مشاغل در جهان به شمار می رود. اگر شما هم به این شغل علاقه مند هستید اما نگران امنیت آنید به شما توصیه می کنیم این مطلب را که در خصوص ایمنی راپل کار است را مطالعه کنید.  

 

امنیت راپل کار چگونه تامین می شود؟

ایمنی راپل کار چگونه تامین می شود؟ راپل کار به فردی گفته می شود که خدمات ارتفاع را انجام می دهد. خدماتی مانند نما سازی , بازسازی نما , شستشوی نما , نورپردازی , رنگ آمیزی و …. . این شغل در نگاه اول شغلی پر ریسک محسوب می شود زیرا شما فردی را می بینید که در هوا معلق است و هر آن امکان سقوط او فراهم می شود.

در صورتی که این باور صحیح نیست. افرادی که وارد شغل راپل می شوند افرادی متخصص و آموزش دیده هستند که بعد از گذراندن دوره های مربوطه و کسب گواهینامه های معتبر شغل خود را شروع می کنند. شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که ایمنی راپل کاران چگونه تضمین می شود و آیا تجهیزات ایمنی آن ها می تواند از سقوط و آسیب دیدگی آن ها جلوگیری کند یا خیر؟

واقعیت این است که تمام تجهیزاتی که یک راپل کار در اختیار دارد موجب حفاظت از سقوط او می شود. حفاظت از سقوط به معنی تمام اقدامات و تدابیر امنیتی برای پیشگیری از سقوط راپل کار است که به دنبال آن تمام عوارض و خطرات ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

روش های تامین امنیت راپل کار

سامانه محدود کننده

سامانه محدود کننده به سامانه ای گفته می شود که وظیفه قرار گیری راپل کار را در شرایط عدم سقوط بر عهده دارد. این سامانه می تواند به صورت نرده حفاظتی مورد استفاده قرار بگیرد و به خوبی امنیت راپل کار را تضمین کند. همچنین استفاده از نقطه اتصال روش دیگری برای به کار گیری سامانه محدود کننده می باشد.

سامانه متوقف کننده

سامانه های متوقف کننده چه وظیفه ای دارند؟ اگر راپل کار از سامانه محدود کننده به درستی استفاده نکرده باشد و در حین کار دچار سقوط شود سامانه متوقف کننده می تواند شروع به کار کند و از بروز آسیب های بیشتر جلوگیری به عمل آورد.

این سامانه با جذب انرژی ناشی از سقوط راپل کار و همچنین تورهای ایمنی موجب می شود تا راپل کار کاملا با زمین برخورد نکند و او را در هنگام سقوط از ارتفاع متوقف کند. این امکان باعث شده تا امنیت جانی راپل کاران بیش از پیش تامین شود.

 

ایمنی راپل کار

طناب پشتیبان

فردی که به عنوان راپل کار در ارتفاع کار می کند باید از دو نوع طناب استفاده کنند. اولین طناب را برای اتصال خود و دومین طناب را به عنوان طناب پشتیبان به کار خواهد کرد. طناب راپل پشتیبان می تواند به کمر بند متصل شود و در هنگام سقوط راپل کار از او محافظت کند.

حفظ فاصله ایمن

فاصله ایمن به فاصله ای گفته می شود که راپل کار باید جهت پیشگیری از برخورد خود با سطح مبدا رعایت کند. عدم رعایت این فاصله موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و ایمنی راپل کار به خطر می افتد.

کمربند ایمنی

راپل کار در حین انجام کار در ارتفاع باید از کمربند ایمنی استفاده کند. این کمربند با پوشاندن کمر موجب افزایش ایمنی راپل کار و عدم سقوط او خواهد شد. این نوع از کمربندها دارای جنس ها و متریال های مختلفی هستند که می توان به الیاف طبیعی و مصنوعی اشاره کرد.

هارنس

هارنس را می توان از اصلی ترین ابزارهای ایمنی برای کار در ارتفاع در نظر گرفت. هارنس نوعی ابزار است که از ران تا کتف راپل کار را می پوشاند و از آن برای باقی اتصالات استفاده می شود. شروع کار بدون نصب هارنس امکان پذیر نیست. نام دیگر هارنس حمایل بند نیز می باشد.

شوک گیر

زمانی که یک راپل کار به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی دچار سقوط می شود بیشترین آسیب به کمر و ستون فقرات او وارد می شود. همراه داشتن وسیله ای به نام شوک گیر می تواند نیروی وارد شده به کمر راپل کار را کاهش دهد و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

طناب نیمه داینامیک

طناب های راپل دارای سه نوع مختلف هستند که می توان به داینامیک , استاتیک و نیمه داینامیک اشاره کرد. طناب های داینامیک دارای کشسانی هستند که در صورت سقوط راپل کار به اندازه کافی کش خواهد آمد. طناب های استاتیک کاملا برعکس عمل می کنند و هیچ گونه کشسانی در آن ها دیده نمی شود.

اما طناب های نیمه داینامیک که مناسب ترین گزینه برای استفاده راپل کاران است حالت نیمه کشسانی دارند و می توانند تا حد زیادی امنیت راپل کار را تضمین کنند. پیشنهاد می کنم مقاله پیچ و رولپلاک با طناب ما را هم بخوانید.

 

ایمنی راپل کار

طناب تکیه گاهی

طناب های تکیه گاهی همان طور که نام آن ها پیداست به عنوان تکیه گاه برای فرد عمل می کنند. مکانیزم آن ها به این صورت است که یک سر آن ها به محلی به نام تکیه گاه متصل می شود و سر دیگر آن به راپل کار وصل خواهد شد. این کار موجب می شود تا در صورت بروز مشکلات احتمالی از سقوط او پیشگیری کند و موجب افزایش ایمنی راپل کار خواهد شد.

طناب عملیات

حتما تا به حال در سطح شهر راپل کاران را دیده اید که به حالت معلق در ارتفاع در حال انجام کار می باشند. این حالت به وسیله طناب عملیات اتفاق می افتد. طناب عملیات وظیفه معلق نگه داشتن و محدود کردن فرد در موقعیت را بر عهده دارد. طناب عملیات نوعی طناب تکیه گاهی نیز محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کار در ارتفاع با طناب را بخوانید.

طناب ایمنی

طناب ایمنی که نوعی دیگر از طناب تکیه گاهی به شمار می رود وظیفه متوقف کردن راپل کار را در حین سقوط بر عهده دارد.

برای اطلاعات بیشتر از ابزار راپل و قیمت وسایل راپل می توانید مقالات دیگر ما را مطالعه کنید.

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *