ترک خوردن سنگ نما

ترک خوردن سنگ نما

علت ترک خوردن سنگ نما دلایل زیادی دارد که در این بخش به آن ها پرداخته ایم. یکی از مهم ترین عوامل آن می تواند استفاده از مجری غیر ماهر باشد. زیرا این گونه افراد تجربه کافی در نماکاری ساختمان ندارند. اما دلایل دیگر مانند خشک کردن سریع سیمان و عدم اختلاط صحیح مصالح در این امر دخیل هستند. با 7 علت مهم در ترک خوردن سنگ نما همراه باشید.  

 

ترک خوردن سنگ نما موجب بروز چه مشکلاتی می شود ؟

ترک خوردن سنگ نما موجب بروز مشکلاتی مانند خسارات مالی و حتی جانی می شود. در مطالب پیش به تفصیل در خصوص اهمیت پیچ و رولپلاک کردن نما پرداختیم و به این نکته مهم اشاره کردیم که یکی از مهم ترین عوامل ریزش سنگ نما عدم توجه به پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست  و موارد دیگر است.  اما به جزو پیچ و رولپلاک کردن سنگ ها چه عوامل دیگری موجب ریزش آن ها خواهد شد؟

 

خشک شدن سریع سیمان

یکی از مهم ترین مواردی که باعث ترک خوردن سنگ های نما در سنگ کاری نمای ساختمان می شود این است که در هنگام درست کردن ملات سیمان به سرعت آب خود را از دست داده و خشک شده است. ملات سیمان باید به مرور زمان رطوبت خود را از دست بدهد تا تمام ملات یک دست و هماهنگ شود.

اما اگر باد , دمای هوا و … باعث زودتر خشک شدن آن شوند موجب می شود تا لایه های زیرین از لایه های رویی جدا شود. به منظور جلوگیری از این وضعیت باید لایه رویی ملات را به وسیله آب پاشی مرطوب نگه داشت.

 

عدم ایجاد درز انقباضی

علت ایجاد درزهای انقباضی این است تا سیمان کاهش حجم پیدا کند و دچار ترک های نامنظم بر روی سطح کار نشود. در سطوحی که متراژ و وسعت آن ها زیاد است باید در هر 5 متر درزی به اندازه 5 سانتی متر ایجاد شود. شاید برای شما این تصور به وجود بیاید که این درز موجب شکاف و افزایش ترک بین سنگ ها خواهد شد

اما در صورتی که این درزها با چسب های مخصوص و چسب های پلی اورتان پر شود این مشکل به وجود نخواهد آمد. انجام این روش یکی از روش های پیشگیری از بروز ترک در سنگ نما محسوب می شود.

 

عدم اختلاط صحیح مصالح

یکی اصلی ترین مواد برای ساخت ملات آب است. اگر در میزان آب مصرفی دقت لازم را نداشته باشید موجب خواهید شد که ملات دچار ترک خوردگی و از بین رفتن مقاومت شود. به طور مثال اگر آب مصرفی در ملات بیشتر از حد نرمال باشد موجب می شود تا ملات به سرعت رطوبت خود را از دست بدهد و مقاومت خود را به شدت از دست خواهد داد. در صورتی که آب مصرفی کمتر از حد نرمال باشد نیز باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای خواهد شد.

 

ترک خوردن سنگ نما

استفاده از ماسه خاکی

یکی دیگر از ترکیبات ملات در ساخت نمای ساختمان خاک است. متاسفانه برخی از نماکاران غیر حرفه ای به جای خاک از ماسه خاکی استفاده می کنند. ماسه خاکی به شدت بر کیفیت و چسبندگی ملات تاثیر می گذارد و مقاومت آن را به حد چشم گیری کاهش می دهد. استفاده از این نوع ماسه ها موجب می شود تا فقط اولین لایه بر روی سطح بچسبد. یک روش جالب برای افزایش چسبندگی ملات وجود دارد و آن هم استفاده از چسب بتن در ملات به جای خاک و ماسه خاکی است.

 

نماکاری بر روی سطوح مناسب

واقعیت این است که ملات سیمان بر روی برخی از سطوح چسبندگی پایینی دارد و اگر بر روی سطوحی مانند فلز و پلاستیک از آن استفاده کنید نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود. به همین دلیل نماکاران حرفه ای برای جلوگیری از ترک خوردن سنگ نما اقدام به پوشاندن مناطق فلزی نما با رابیتس می کنند. این کار می تواند موجب چسبندگی ملات سیمان بر روی منطقه فلزی شود.

 

نشست ساختمان

برخی از ساختمان ها به دلیل عدم رعایت نکات مهم در پی ریزی و فندانسیون دچار نشست می شوند. تمام افراد حرفه ای ساخت و ساز این نکته را می دانند که ساختمان قبل از ساخت باید بر روی خاک مستحکم شود تا به مرور زمان دچار نشست نشود. نشست ساختمان علاوه بر ترک خوردن سنگ نما موجب خطراتی مانند ریزش سنگ ها نیز خواهد شد. سنگ هایی مانند گرانیت که وزن بسیار بالایی دارند از خطرناک ترین سنگ ها در هنگام ریزش محسوب می شود که باعث به وجود آمدن آسیب های جانی و مالی برای ساکنین خواهد شد.

مجری غیر حرفه ای

اغلب مجری های نما در طول سالها فعالیت دارای تجربه و تخصص شده اند و می توان با خیال راحت کار را به آن ها سپرد. اما مجریان غیر حرفه ای و ناوارد موجب می شوند تا نمای ساختمان شما بر طبق اصول انجام نشود و این مساله از مهم ترین عوامل در ترک خوردن سنگ نما به شمار می رود. زیرا این گونه از مجریان برای افزایش سرعت کار اقدام به انجام روش هایی مانند موارد بالا می کنند.

 

ترک خوردن سنگ نما

پرکردن ترک سنگ نما

ترک خوردن سنگ نما خطرات زیادی مانند ریزش و سقوط دارد. به همین دلیل توصیه می شود که سنگ ها را در هنگام نصب بر روی سطح پیچ و رولپلاک کنید. امروزه با پیچ های گالوانیزه می تواند استحکام سنگ ها را بر روی سطح نما به میزان چشم گیری افزایش داد.

اغلب ساختمان هایی که با این روش نما می شوند تا 30 سال دچار هیچ گونه آسیبی مانند ترک خوردگی یا ریزش سنگ نخواهند شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله پیچ و رولپلاک نمای سنگی ما را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *